A Magyar Rektori Konferencia állásfoglalása a gyakorlóiskolákról

Ajánljuk - 2012-06-26

Az MRK arra kéri az Emberi Erőforrások Minisztériumát, hogy az új törvényi szabályozás adta keretek szerint továbbra is biztosítsa az állami, egyházi és magán gyakorlóiskolák fenntartásában a felsőoktatási intézmények fenntartói jogosultságát, valamint a köznevelési és felsőoktatási (pedagógusképzési) feladatokat egyaránt ellátó gyakorlóiskolák értékeinek megőrzését és a színvonalas működtetést biztosító finanszírozását.

    A jelenleg működő, az eötvösi alapokra épülő gyakorlóiskolák és - óvodák a magyar oktatási rendszer nagy hagyományokkal rendelkező, a közoktatási feladatok mellett a pedagógusképzés, továbbképzés és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások minőségi intézményei, közoktatási intézményrendszerünkben a színvonalas és eredményes oktatató-nevelő, felzárkóztató, tehetséggondozó és innovációs munka intézményei, a képzésben, a továbbképzésben a tartalmi, módszertani fejlesztés gyakorlati műhelyei.

 

Gyakorlóiskoláink a köznevelési tevékenység eredményességében is kimagaslóak. Az Állami Számvevőszék legutóbbi vizsgálatában megállapította, hogy a gyakorlóintézményekben az iskolai munka eredményességének mutatói magasan az országos átlag felettiek.

Az új nemzeti köznevelési és felsőoktatási törvény méltán említi a gyakorlóiskolákat és – óvodákat olyan, a felsőoktatási intézmények által fenntartott, a képzés oktatási szervezetébe tartozó köznevelési intézményként (gyakorlóintézmény), amely részt vesz a hallgatók gyakorlati képzésében, a pedagógusképzésben. Nemcsak köznevelési, hanem felsőoktatási, pedagógiai kutatási, közművelődési, kulturális, művészeti és sporttevékenységükkel, könyvtári és értékőrző muzeális intézményi szolgáltatásaikkal is jelen vannak a régiók pedagógiai közéletében. A gyógypedagógus-képzést folytató felsőoktatási intézmény által fenntartott köznevelési intézmény (gyakorló intézmény) részt vállal a nevelő és fejlesztő tevékenységhez kapcsolódó szakmai szolgáltató feladatokból.

 

 Meghatározó szerepük van az új összefüggő iskolai gyakorlat mentorainak képzésében, illetve a velük való képzési együttműködésben. Az új felsőoktatás fejlesztési koncepció szerint a gyakorlóintézmények állami és egyházi intézményi jogállása és működtetése az állami egyetemek és főiskolák fenntartásában biztonságot jelent, és a hivatkozott pedagógusképzési fejlesztési feladatok miatt is indokolt. Az új törvényi szabályozás is igazolja, hogy a Kormány elkötelezett a gyakorlóiskolák rendszerének fenntartásában, és értékeik megőrzésében.

Az állami és egyházi gyakorlóiskolák fenntartói az eddig bevált és jól működő gyakorlat szerint továbbra is a felsőoktatási intézmények.

 

- Az MRK arra kéri az Emberi Erőforrások Minisztériumát, hogy az új törvényi szabályozás adta keretek szerint továbbra is biztosítsa az állami, egyházi és magán gyakorlóiskolák fenntartásában a felsőoktatási intézmények fenntartói jogosultságát, valamint a köznevelési és felsőoktatási (pedagógusképzési) feladatokat egyaránt ellátó gyakorlóiskolák értékeinek megőrzését és a színvonalas működtetést biztosító finanszírozását.

 

    A közoktatási feladatok finanszírozása körvonalazódik, ugyanakkor a felsőoktatási funkciókhoz köthető tevékenységek és a működés, fenntartás finanszírozása egyelőre nem tisztázott. A gyakorlóintézmények finanszírozásában a közoktatási normatívák kétszeres összege szükséges, mert ez biztosítja a más fenntartók által a közoktatási feladatellátásra biztosított támogatást és a gyakorlóintézményekben dolgozó pedagógusok többsége szakvezető – vezetőtanár, akik több szakterületen egyetemi végzettséggel, szakvizsgával (ez utóbbi törvényi előírás) és a pedagógus hivatás területein kiemelkedő tapasztalatokkal rendelkeznek, ezért bérük magasabb az átlagosnál. A pedagóguslétszám meghatározásához a közoktatási feladatokon túl a pedagógusképzésben, továbbképzésben vállalt szerepeket is figyelembe kell venni, melyek következtében a gyakorlóintézményekben a feladatok ellátásához több pedagógusra van szükség. A XXI. századi oktatási környezet megteremtésének anyagi finanszírozását is meg kell teremteni azért, hogy a hallgatók a gyakorlóhelyeken megismerhessék a legújabb infokommunikációs, kísérleti, fejlesztő és egyéb eszközöket is.

 

A szabályozás és az életpálya modell az általános köznevelési gyakorlatot követve nem számol a vezetőtanári tevékenység külön támogatásával, pótlékkal történő elismerésével annak ellenére, hogy a gyakorlóiskolai szakvezetőktől elvárt, megkívánt és teljesített kiemelkedő és magas színvonalú munka anyagi elismerésének fenntartását a jövőben is kiemelt feladatnak tekinti.

A felsőoktatás átalakuló finanszírozási rendszerében, a felsőoktatási intézmények költségvetési intézményi működéséhez illeszkedő köznevelési, gyakorlóiskolai feladatellátás támogatása, elkülönített védettséggel biztosítható.

 

    Kiadó: Magyar Rektori Konferencia

os