A nagy Norbi-átverés

Ajánljuk - 2007-01-27

A Gazdasági Versenyhivatal megállapította, hogy a Bio Time Kft., valamint a Norbi.hu Kft. 2005-ben a Norbifit nevű étrend-kiegészítő termék reklámozásakor megtéveszette a fogyasztókat. A Bio Time-ra 14 milliós, a Norbi.hu-ra 3 milliós bírságot szabott ki.

A Gazdasági Versenyhivatal közleményéből kiderül, hogy 2005 utolsó negyedévében intenzív reklámkampány indult a NorbiFit népszerűsítésére. A reklámok a NorbiFit nevű terméket egy átfogó életmódrendszer részeként mutatták be, amely szedésével csökken a testsúly. Erre a fogyasztó hatásra hívták fel a figyelmet a hirdetésekben szereplő „Lefogyasztom az országot!”, „Megtaláltam a fogyás titkát!” vagy a „Most tényleg lefogyhatsz!” szlogenek is. Egy másik hirdetésben pedig az szerepelt, hogy „a Norbifit egy rendkívül komplex összetételű szer, amely egyedülálló a maga műfajában.”

 

A reklámok azt is hangsúlyozták, hogy a NorbiFit egyik fő alkotórésze a brazil korall, amelynek hatására nem lépnek fel különböző hiánytünetek és a sav-bázis egyensúly is fenntartható.

 

A GVH vizsgálata során megállapította, hogy a termék reklámozásának idején a forgalmazók nem rendelkeztek igazolással arról, hogy a NorbiFit szedése valóban testsúlycsökkentő hatású lenne. A reklámok viszont túlzó módon a fogyásra, a túlsúlyból eredő problémák megoldására helyzeték a hangsúlyt, mintegy azt sugallták, hogy a NorbiFit tulajdonképpen fogyasztószer. A versenyhatóság figyelembe vette az Országos Élelmiszerbiztonsági és Táplálkozástudományi Intézet véleményét, amely szerint a NorbiFit nincs különösebb hatással az anyagcserére, és a termék nem tekinthető egyedülállónak, mivel összetevői más étrend-kiegészítőkben is megtalálhatók.

 

A Bio Time Kft.-nek 14 millió, a Norbi.hu Kft.-nek pedig 3 millió forint bírságot kell fizetnie.

 

A bírság összegének meghatározásakor a GVH tekintettel volt arra, hogy a Bio Time Kft. árbevételéhez képest jelentős összegeket fordított a NorbiFit reklámozására, a hirdetésekbe foglalt megtévesztő állítások pedig széles fogyasztói körhöz jutottak el. Súlyosbító körülménynek bizonyult, hogy a társaság tulajdonosi köréhez köthető más vállalkozásokat hasonló okok miatt már több ízben elmarasztalta a versenyhatóság. A Norbi.hu Kft. esetében ugyanakkor a GVH megállapította: a vállalkozás felelős ugyan a jogsértő reklámokért, ám terhére csak az ellenőrzés elmulasztása róható fel, ráadásul esetében nem volt szó a fogyasztók ismétlődő megtévesztéséről sem.

(Forrás:GVH, Figyelőnet, MTI)