A mesterséges intelligencia adatvédelmet, pontosságot vagy átláthatóságot érintő megbízhatóságáról élesen eltér a felsővezetők és a felhasználók véleménye az EY friss, 975 topmenedzser megkérdezése után elkészített nemzetközi tanulmánya szerint - írta a tanácsadó cég közleményében.
A hét különböző pozícióban - köztük vezérigazgatókat, pénzügyi, HR-, informatikai, technológiai, marketing- és kockázatkezelési vezetőként - dolgozó felsővezetők többsége úgy látja, hogy cégüknél már teljesen vagy nagyrészt bevezették a mesterséges intelligenciát és kiaknázták a benne rejlő lehetőségeket - írták.
Ismertetésük szerint a válaszadók közel kétharmada véli úgy, hogy a vállalata és az ügyfeleik hasonlóan gondolkodnak az új technológia előnyeiről és veszélyeiről, de a
- idézték Tilesch George-t, az EY AI Confidence vezető MI-szakértőjét.
Tévhit ugyanis, hogy az általános felhasználású technológia azonos a különböző nagy nyelvi modellekkel, mint amilyen például a ChatGPT is, ezzel pedig "önmagukat korlátozzák a cégek, ami nagyon gyorsan óriási versenyhátrányba fogja őket taszítani" - hangsúlyozta a szekember.
A legtöbben attól tartanak, hogy a cégek nem veszik elég komolyan az adatvédelmet, nem igazán átláthatók a kapcsolódó folyamataik vagy nem tudnak felelősséget vállalni a rendszer döntéseiért.
A legnagyobb veszélynek a félrevezető tartalmakat és a manipulációs lehetőséget tartják, míg a munkahelyek megszűnését egyik csoport sem érzi akkora fenyegetésnek.
Bár sok társaság már alkalmaz mesterséges intelligenciát, annak felelős használata még mindig komoly kihívást jelent. A vezetők több mint fele szerint nehéz olyan szabályrendszert kialakítani, amely valóban jól alkalmazható a jelenlegi MI-modellekre. Az új alkalmazások pedig még több bizonytalanságot hoznak. Számos szervezet már a következő generációs megoldások (például szintetikus adatok, autonóm robotok vagy MI-ügynökök) rendszerbe állítását tervezi - de ezek kockázatait egyelőre nem látják át megfelelően - hívták fel a figyelmet.
"Az MI valódi, hatékony bevezetéséhez újra kell gondolni az üzleti folyamatokat, meg kell találni, hol hoz a technológia valódi értéket, invesztálni a nagy tétekre, edukálni a kollégákat, adaptálni a szervezet egészét, és közben stabil kereteket kell kialakítani az MI irányításához és működtetéséhez. Azok a döntéshozók, akik ezt időben felismerik, és a megfelelő, világlátott szakértők együttműködésével el is kezdik megvalósítani, biztosíthatják jövőbeni sikereiket" - jegyezte meg Tilesch George.
A CEO-k jobban aggódnak a mesterséges intelligencia felelős használata miatt, mint a pénzügyi, HR-, marketing- és kockázatkezelési vezetők.
Ennek leginkább az az oka, hogy az egyes területek vezetői nem érzik magukat felelősnek az MI működtetéséért vagy egyszerűen nem látják át megfelelően a hatásait a teljes vállalati spektrumon - olvasható az EY közleményében.