Radikálisan csökken a gyerekek száma Magyarországon, míg a pedagógusképzésben részt vevők egyre többen vannak, ez két ellentétes tendencia - mondta Hiller István, oktatási és kulturális miniszter az InfoRádiónak. A két tendencia egyszerre érvényesül az országban. Miközben erőteljes csökkenés tapasztalható a gyermekek létszámában, a pedagógus végzettséggel rendelkezők száma és a képzésben részt vevők száma is nő.
Hiller István nyilatkozata szerint elkerülhetetlenné vált a beavatkozás az óraszámok emelése és a kistérségi társulások törvényi szabályozása tekintetében.
Az oktatási miniszter számokkal igazolta állítását. Mint mondta, 1980-ban 1.180.000 általános iskolás volt, míg a mostani tanévben 855.000, és 2010-ben már csak 750.000 lesz. Eközben a tanári képzésben részt vevők száma több mint négyszeresére emelkedett.
A miniszter elmondta, a jövő tanári állásairól az iskolafenntartók döntenek majd, és hozzátette a Nemzeti Fejlesztési Terv keretében 17 milliárd forint áll az állam rendelkezésére azon pedagógusok átképzésére, akik nem tudtak a szakmájukban elhelyezkedni.
Integráció kilátásban
A kistérségi társulásokkal kapcsolatban Hiller István úgy nyilatkozott, a kormány fontosnak tartja, hogy a falvakban élő gyerekek alsó tagozatban saját településükön tanulhassak, felső tagozattól viszont a kistérségi társulatokat támogatják, amelyek magasabb szintű oktatást tudnak majd biztosítani a tanulók számára.
"Az integrációról szintén az intézmények fenntartói döntenek majd"- jelentette ki a miniszter.
Pótolnak
Az alapkompetenciák megfelelő elsajátítására is felhívta a figyelmet Hiller István. "Ha nem tanulnak meg jól írni, olvasni, számolni, ha nem értik az elolvasott szöveget a tanulók, akkor egész életükben csak pótolni fognak. Erre nem lehet építeni a középiskolában majd számítógépes és idegen nyelvi oktatást"- mondta.
Nemzetközi a verseny
A felsőoktatással kapcsolatban a miniszter ismét a nemzetközi verseny fontosságát hangsúlyozta, a minőségi felsőoktatás megteremtésének szükségességét. A miniszter közölte, az új finanszírozási rendszer bevezetésével a minőségi oktatást nyújtó intézmények kerülnek előtérbe.
Hiller István elmondta, az állam célja a minőséget támogatni, hiszen a felsőoktatás legnagyobb megrendelője a magyar állam. "Elképzelhető, hogy a rosszabb képzést kínáló intézményekbe már nem jut államilag támogatott hallgató" - mondta a tárca irányítója, ezen intézmények számára nyitott az integráció lehetősége.
A miniszter végezetül elmondta, a felsőoktatás privatizációját nem támogatja, sőt, ellenzi, hiszen álláspontja szerint az államnak fontos helye és szerepe van a felsőoktatásban.
(Forrás: InfoRádió)
(www.edupress.hu)