Megszűnt a súlyadó, új szisztéma szerint adózunk

Ajánljuk - 2007-01-01

Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2006. évi LXI. törvény szerint 2007. január 1-jétől megszűnt az ún. "súlyadó". A régi szabályozás helyébe az autó életkora és a motor teljesítménye alapján megállapításra kerülő adóteher lép. 2007-től adókötelesek lesznek a motorkerékpárok is.

Januártól megváltozik a gépjárműadóról szóló törvény: az adó alapja és mértéke mellett a kedvezmények is módosulnak. A személygépkocsik és a motorkerékpárok esetében megszűnik a 20, 30, illetve 50 százalékos katalizátor utáni környezetvédelmi kedvezmény.

 

Az adó alapja személygépkocsi és motorkerékpár esetén annak teljesítménye, mégpedig kilowattban kifejezve. Ha a hatósági nyilvántartásban a motor teljesítménye csak lóerőben van feltüntetve, akkor azt 1,36-tal kell osztani. Az adó mértékét a teljesítmény és a gépjármű gyártási évétől eltelt idő határozza meg.

 

Az adó mértéke:

- az adóalap után a gépjármű gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 300 Ft/ kilowatt

- gyártási évet követő 4-7 naptári évben 260 Ft/kilowatt

- gyártási évet követő 8-11 naptári évben 200 Ft/kilowatt

- gyártási évet követő 12-15 naptári évben 160Ft/kilowatt

- gyártási évet követő 16 naptári évben és az azt követő naptári években 120 Ft/ kilowatt

 

Kivételt jelentenek ugyanakkor a tehergépjárművek, mivel esetükben megmarad a régi rendszer. Az önsúly szerinti adóztatás marad az autóbuszok, a nyergesvontatók, a lakópótkocsik esetében is. A tehergépjárműveknél szintén nem változik az adóalap, amely az önsúly plusz a raksúly 50 százaléka. Az adómérték az esetükben változatlan, azaz 1200 Ft az önsúly minden megkezdett 100 kilogrammja után.