A török Makyol vezette konzorcium a nyertese az észak-erdélyi autópálya Vaskapu-Szilágynagyfalu szakaszára kiírt pályázatnak – írta pénteken az economedia.ro hírportál a közúti infrastruktúráért felelős országos hatóság (CNAIR) közleménye alapján.
Ezzel lezárult a húsz éve épülő autópálya tendereztetése, a Szilágy megyei Vaskapu (Portile de Fier) és Szilágynagyfalu (Nusfalau) közti 41 kilométeres szakasz volt az utolsó, melynek nem volt kivitelezője.
Ez az észak-erdélyi autópálya műszakilag legnehezebb szakasza, mivel a kivitelezőnek Zilah közelében meg kell építenie egy 2,89 kilométeres alagutat a Meszes-hegység alatt.
Az észak-erdélyi autópálya építése 2004. június 16-án kezdődött a Kolozsvár melletti Tordaszentlászló (Savadisla) területén. A román kormány 2003-ban, közbeszerzési eljárás lefolytatása nélkül kötött szerződést az autópálya megépítésére az amerikai Bechtellel.
A beruházás szerződésben rögzített értéke 2,2 milliárd dollár (826,782 milliárd dollár) volt, az átadási határidő pedig 2013.
Az eredeti elképzelés szerint a sztráda 415 kilométeren, a román-magyar határtól Brassóig húzódott volna, később azonban 282 kilométerre rövidítették, a keleti végpontja Marosvásárhely.
Jelenleg 130 kilométeren, Marosvásárhely és a Kolozsvár közelében található Magyarnádas (Nadaselu) között lehet folyamatosan közlekedni az észak-erdélyi autópályán.
Időközben átadták a Bors II – Bihar (5,35 kilométer) és a Berettyószéplak – Szilágynagyfalu (13,55 kilométer) szakaszokat is.
A Magyarnádas-Vaskapu közti sztrádaszakasz építése folyamatban van, a Bihar (Biharea)-Bisztraterebes (Chiribis) és Bisztraterebes-Berettyószéplak (Suplacu de Barcau) szakaszok pedig a tervezés szakaszában vannak.
A kivitelezési szerződések értelmében utolsóként a Vaskapu-Szilágynagyfalu szakasznak kell elkészülnie, 2031 folyamán.