Oktatói állást is érhet a hallgatók véleménye

Ajánljuk - 2011-05-12

A veszprémi Pannon Egyetemen (PE) akár egy oktatói állás elnyerésével is járhat, ha egy óraadó tanárt pozitívan értékelnek az egyetem hallgatói - beszélt az oktatás hallgatói véleményezéséről Rédey Ákos, a PE rektora. Elmondta: a rendszer az oktatás színvonalát hivatott javítani, így az oktatói tevékenység felülvizsgálatával járhat, ha egy tantárgy oktatója rendszeresen negatív értékelést kap.

A hallgatói elégedettség vizsgálatára pedig minden joguk megvan a felsőoktatási intézményeknek - hangsúlyozta az Edupressnek Stéger Csilla, az Oktatási Hivatal (OH) Felsőoktatás-igazgatási Főosztály főosztályvezetője.

 

Mintegy az oktatási munkát segítendő visszacsatolásként az esetleges problémákra világítanak rá az egyes szakok minőségbiztosításához kapcsolódó hallgatói elégedettségi kérdőíves vizsgálatok - mondta el Beke János, a gödöllői Szent István Egyetem (SZIE) oktatási rektorhelyettese. Gödöllőn a közepesre vagy az annál gyengébbre értékelt szakemberek esetén a tanszékvezetőnek az érintettel ki kell értékelnie az eredményeket, és erről összefoglalót kell írnia az adott kar dékánjának. A problémás tantárgyak, tantárgyfelelősök és oktatók esetében, elsősorban a szakvezető tesz lépéseket az oktatási tevékenység javítására, végső esetben a tantárgyfelelős személyének megváltoztatására - összegezte a SZIE gyakorlatát az oktatási rektorhelyettes. Hozzátette: karaik egy részén szemeszterenként értékelik a hallgatók oktatókról és az általuk oktatott tantárgyról kialakított véleményét. Az oktatók döntő többsége pedig pozitívan fogadja az összesített értékelést. A SZIE-n a kérdőíves felmérésekre a vizsgát követően, vagy a tanórákon kerül sor - természetesen oktatói felügyelet nélkül.

Stéger Csilla kihangsúlyozta: az oktatói munka hallgatói véleményezési rendszerét a szenátus határozza meg. A szabályzat elfogadásakor egyetértési jogot gyakorol a hallgatói önkormányzat, mely nemcsak részt vehet, de ellenőrizheti is a véleményezés folyamatát - tette hozzá a főosztályvezető. Stéger Csilla beszélt arról is, hogy az OH nem jogosult részt venni e folyamatban, és a véleményezés eredményeihez sem férhet hozzá. Ettől függetlenül a felsőoktatási intézményeknek nyilván kell tartaniuk az oktatói munka hallgatói véleményezésének eredményeit, amik az intézményi szabályzatban meghatározott módon az intézmény hallgatóinak és dolgozóinak továbbíthatóak - fogalmazott a főosztályvezető.

A PE minden tanévben, évente kétszer, a félévek vége előtt történik meg az OHV (Oktatás Hallgatói Véleményezése) lapok kitöltése - számolt be Rédey Ákos. Elmondta: jelenleg az egyetemen belül karonként különböző módon használják fel az eredményeket. Általában előléptetéseknél, óraadók oktatóvá kinevezése esetén, továbbá az éves kari jelentések készítésénél veszik figyelembe a hallgatók véleményét. Abban az esetben, ha egy oktatónak az eredménye az intézményi átlag alatt van, megbeszélik, mi lehet annak az oka. A rektor beszélt arról is, hogy az oktatók az OHV-ban saját maguk is megfogalmazhatnak egy kérdést a hallgatók felé, és a hallgatók is élhetnek szöveges értékeléssel, javaslattal, kritikával. A felmérésnek ez a része azonban nem kerül központi feldolgozásra, tartalmát csak az érintett oktató ismeri - fogalmazott Rédey Ákos.

A Kodolányi János Főiskola (KJF) először kísérleti jelleggel 2000 tavaszán mérte a hallgatói elégedettséget, 2001-től pedig bevezettek egy négy kérdőíves mérési rendszert. Amint azt Hervainé Szabó Gyöngyvér, a KJF fejlesztési és minőségirányítási rektorhelyettese elmondta: az egyik az oktatóval, a másik a tantárggyal, a harmadik az infrastruktúrával, az oktatási környezettel való elégedettséget, a negyedik pedig a tanulmányi és egyéb szolgáltatásokkal kapcsolatos véleményeket kérte. A felmérést megfelelő szakmai csoport végzi, a mérés eredményeit pedig megkapja a tanszékvezető, és a saját teljesítményére vonatkozó adatokat az oktató is.

Kováts Gergely, a Budapesti Corvinus Egyetem Minőségügyi Irodájának titkára szerint az egyetem Hallgatói Véleményezési Rendszere (Halvel) alapján nem szabad és nem is lehet következtetéseket levonni az oktatók munkájára vonatkozóan. Ezért a rendszer célja elsősorban az oktatók és a tárgyak árnyaltabb megítélésének elősegítése. Ugyanakkor a Halvel szabályzata felhatalmazást ad a vezetőknek, hogy intézkedjenek a tartósan rossz visszajelzést kapó oktatókkal szemben, de a rendszer a pedagógusnapi jutalmazásban is segít. Az eredmények bizonyos kitöltöttségi arányok elérését követően az egyetemi polgárok számára is nyilvánosak, a további részletek, illetve az oktatókhoz írt szöveges észrevételek azonban csak az oktatók és feletteseik számára elérhetőek.

(Forrás: Oktatási Hivatal, Edupress)

(www.edupress.hu)