Oroszország, a világ vezető búzaexportőre, elkezdte bővíteni a balti-tengeri kikötőit. A cél az, hogy 2030-ig 50 százalékkal növeljék az ország mezőgazdasági exportját, miközben csökkentik a hagyományos fekete-tengeri útvonalaktól való függőséget.
Oroszország - amely a 2023/24-es szezonban legalább 72 millió tonna gabonát tervez exportálni - új piacokat keres Latin-Amerikában és Afrikában, hogy diverzifikálja hagyományos észak-afrikai és közel-keleti gabonapiacait. Ennek érdekében bővíteni kezdték a balti-tengeri kikötőiket - írta meg a Reuters. Az ország az elmúlt évtizedekben a fekete-tengeri kikötőkre támaszkodott virágzó mezőgazdasági exportja lebonyolításában, de az Ukrajnával fennálló háborúja miatt a térség kockázatossá vált a hajózás számára, mivel mindkét fél rendszeresen támadja egymás létesítményeit és infrastruktúráját.
Két új kikötőt hozott létre Oroszország a Finn-öbölben
Kszenyija Bolomatova, a több fekete-tengeri terminált birtokló OZK állami ellenőrzésű mezőgazdasági konglomerátum helyettes vezetője a dél-oroszországi Szocsiban tartott iparági találkozón kifejtette, hogy a tavalyi rekordtermés megmutatta, hogy az exportra irányuló rakodások ütemét tekintve az országnak nincs elég kapacitása. Ezért az elmúlt 18 hónapban Oroszország két nagy kikötőt hozott létre a Finn-öbölben: a Szentpétervártól nem messze fekvő Viszockijt és Lugaportot.
Viszoszkij kikötőjéből 2023 áprilisában szállították el az első szállítmány gabonát, míg Lugaport idén júniusban kezdte meg működését, és a tulajdonos Novaport szerint a kapacitás 2025 elejére várhatóan eléri a 7 millió tonnát. Dmitrij Rylko, az IKAR mezőgazdasági tanácsadó cég munkatársa szerint a két kikötő évente akár 15 millió tonna mezőgazdasági exportot, köztük gabonát is képes lesz kezelni. Ez a 2024/25-ös szezonra prognosztizált 60 millió tonnás orosz gabonaexport negyedét jelentené. Emellett a Primorszkij UPK magáncég is tervez egy gabonaterminált a Primorszkij kikötőben, amelynek kapacitása elérheti az 5 millió tonnát.