A Debreceni Észak-Nyugati Gazdasági Övezethez kapcsolódó vasúti infrastruktúra-fejlesztés második üteme projekt célja a Debrecen és Balmazújváros közötti vonalszakasz korszerűsítése és villamosítása, különös tekintettel a Macs állomástól Balmazújvárosig terjedő pályaszakasz 100 km/h sebességre alkalmassá tételére, valamint a biztosítóberendezések, utastájékoztató rendszerek és az energiaellátási infrastruktúra teljes megújítására.
A projekt a tervek szerint 2026. májusában zárul.
A nettó 38 milliárd forint európai uniós támogatás segítségével a fejlesztés eredményeként Debrecen belterületén új vasúti megállóhelyek létesülnek a Derék utcánál és a Nyugati Ipari Park területén, miközben Balmazújváros állomása üzemi épülettel és P+R parkolóval gazdagodik. Megújul a Keleti-főcsatorna fölött húzódó vasúti híd, kiépül a villamos felsővezetéki rendszer, korszerűsödik a térség távközlési hálózata, valamint új távvezérlő központ létesül a Macs Ipari Parkban.
A beruházás szorosan illeszkedik az IKOP Plusz program célkitűzéseihez, különösen annak első prioritásához, amely a tiszta üzemű városi és elővárosi közlekedés erősítését szolgálja. A projekt elősegíti a nagyvárosi elővárosi vasúti pályafejlesztést, támogatja a közlekedési láncok hatékonyabb összekapcsolását Budapest határain túl, emellett növeli a városi kötött pályás közlekedés biztonságát és csökkenti a szálló por és a nitrogén-oxid kibocsátását a közösségi közlekedésben.
A kezdeményezés egyúttal illeszkedik a Kormány 2014. augusztus 28-án kelt, 1486/2014. (VIII.28.) számú határozattal elfogadott Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia céljaihoz, amely hosszú távon - 2014-től egészen 2050-ig - határozza meg Magyarország közlekedésfejlesztési irányait.
Kiadó: Építési és Közlekedési Minisztérium