Gyorsabban és átláthatóbb rendszerben épülhetnek az autópályák

Belföld - 2006-12-28

Hatékonyabbá és átláthatóbbá válik az autópálya-építések finanszírozása a kormány múlt heti döntésével, amelynek értelmében az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság részt vesz az uniós források kezelésében. A jogszabályváltozások eredményeként gyorsabban épülhetnek meg az autópályák.

Az elmúlt négy évben megduplázódott a gyorsforgalmi úthálózat hossza Magyarországon. Az autópálya építést tekintve 2006 rekordévnek számít, idén ugyanis 177 kilométernyi új autópálya szakaszt adtak át a forgalomnak. További 144 kilométernyi gyorsforgalmi úton dolgoznak a munkagépek, így jövőre is jelentősen bővül majd a gyorsforgalmi úthálózat.

    2007-ben összesen 61,5 kilométerrel bővül az M7-es autópálya: jövőre nyílik meg ugyanis forgalom előtt a Balatonkeresztúr és Nagykanizsa közti 35,5 kilométeres, Nagykanizsa és Becsehely közötti 12 kilométeres, valamint Zamárdi és Balatonszárszó közti 14 kilométeres szakasz.

    Jövőre készül el az M0 keleti szektor 26,5 kilométeres és az M6-M0 11 kilométeres szakasza az Érdi tetőn.

    A Görbeháza-Nyíregyháza közötti szakasz átadásával 39 kilométerrel lesz hosszabb az M3-as autópálya és szintén a jövő évben indulhat meg a forgalom az M8-as dunaújvárosi hídján.

    Az Új Magyarország Fejlesztési Terv a gyorsforgalmi utak fejlesztésében is rendkívüli lehetőséget kínál: a Közlekedés Operatív Program a 2007-2013 közti időszakban több mint 1700 milliárd forint fejlesztési forrást tartalmaz, ami a további forrásokkal egészítenek a regionális operatív programok. Az európai uniós forrásokból - a vasút és közútfejlesztések mellett - közel 200 kilométer gyorsforgalmi út és további, megközelítőleg 300 kilométer gyorsforgalmivá fejleszthető út építése valósulhat meg.

    A kormány múlt héten döntött arról, hogy az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság is helyet kap azon szervezetek között, amelyek 2007-2013 közötti időszakban az Európai Unió fejlesztési támogatásait kezelik. Ezzel párhuzamosan a Nemzeti Autópálya Zrt. látja majd el a nem magánfinanszírozói forrás bevonásával megvalósuló sztrádafejlesztéseket.

    Az egyértelműbb szervezeti háttér kialakításával sokkal hatékonyabban és gyorsabban lehet felhasználni a támogatásokat, és átláthatóbbá válnak a kifizetések. Az új szabályok hatására az ország számára fontos gazdasági-társadalmi fejlesztések, az autópályák kivitelezése is felgyorsul.

(meh.hu)