A Rákosrendezői terület fejlesztése első lépésének nevezte a főpolgármester, hogy a fővárosi önkormányzat megállapodjon az állammal az ottani vasúti infrastruktúráról, annak szükséges korszerűsítéséről, valamint ezzel párhuzamosan kialakítsanak egy részletes mestertervet.
Karácsony Gergely egy a témában rendezett szakmai tanácskozáson pénteken Budapesten azt mondta: az első lépés, hogy meg kell tudniuk állapodni az állammal, a MÁV-val, hogyan járnak majd ott a vonatok és mekkora területre van szükség a napi vasúti üzemhez, majd ezt követően arról is, milyen beruházást valósít meg a kormányzat.
A főpolgármester szavai szerint - utalva arra, hogy a kormány tudomásul veszi a BKM Budapesti Közművek Nonprofit Zrt. elővásárlási jogát Rákosrendezőn - egyelőre annyi történt: jó úton indultak el. Karácsony Gergely úgy fogalmazott:"Nyilván nagyon szeretnénk hinni mindannyian, hogy a kormány jót akar Budapestnek, csak (...) még ez a hit gyenge lábakon áll". Kiemelte: aktív kormányzati pozitív hozzáállás nélkül az "álmokból nem lesz semmi". Nem azért, mert ne tudnánk elvégezni a saját munkánkat, hanem azért, mert ez egy létező vasúti terület - mutatott rá a főpolgármester.
A kialakítandó mestertervről szólva kiemelte: a fővárosnak "nagyon gyorsan" és "jó munkát" kell majd végeznie, ugyanis ezen tervezet alapján lehet majd meghirdetni az ingatlanhasznosítási pályázatokat. A mesterterv - mint mondta - abból indul majd ki, amit az arab beruházó vállalt, azzal, hogy ezen vállalásokat pontosítani kell. Mindezeket követően kell a területet rendbe tenni - mondta Karácsony Gergely.
A főpolgármester megjegyezte, mindent vállalnak, amit az arab befektető vállalt.
Szerinte, amint meglesznek az állami beruházások menetrendjei, továbbá megtörténik a terület rendbetétele, akkor lehet kiírni nemzetközi ingatlanhasznosítási pályázatokat. Pályázatot nem a teljes területre egyben, hanem részeként írnának ki, majd ezek után indulhatna el az építkezés - közölte Karácsony Gergely, megjegyezve: az arab befektető által vállalt menetrendet tudják tartani, amely szerint 2039-re vállalta, hogy kifizeti a telket.
Hangsúlyozta: nagyon komolyan gondolják, hogy a terület leendő tulajdonosaként a főváros elő tudja segíteni azt a városfejlesztést, amelyre Budapestnek szüksége van. A főváros - mint emlékeztetett - 2019-ben készített egy, a területre vonatkozó fejlesztési - parkvárosi koncepciót - elképzelést. Ezt "finomította" tavaly decemberben a Fővárosi Közgyűlés, de a lényege, hogy a területen létrejöjjön egy vegyes funkcióval bíró új városrész új, nagy közparkkal és egy tóval. A városrészben épülhetnének magasabb, de 90 méter alatti épületek is.
Karácsony Gergely kitért arra is, hogy a tervezett beruházás magántőke bevonása nélkül nem reális elképzelés, ugyanakkor versenyt kell kialakítani a beruházók között. Továbbá fontosnak nevezte, hogy az érintett terület továbbra is köztulajdonban maradjon, azaz csak a felépítendő épületek legyen a beruházóké, valamint a főváros a tulajdonáért cserébe földhasználati díjat kaphasson. Ez utóbbi bevételi forrás biztosíthatná azt, hogy az ottani lakások jelentős része "megfizethető maradjon" - mutatott rá.
A főpolgármester azt mondta: szerinte "nyugdíjas lesz, amikor ez a projekt véget ér", ugyanakkor az első beköltözések akár nyolc év múlva megtörténhetnek.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője a fejlesztés kapcsán szintén a partnerség szükségességét hangsúlyozta, hiszen egy aktív vasúti területről van szó. A területet csak akkor lehet fejleszteni, ha a vasút átépítése megtörténik - mutatott rá.
A politikus nagyon fontosnak nevezte, hogy megmentsék a Vasúttörténeti Parkot.
A terület szennyezettsége kapcsán, korábbi mérési adatokra hivatkozva Vitézy Dávid arról beszélt, a lőszermentesítésre kell majd figyelni. A vegyi szennyezettség kapcsán szerinte viszont nem akkora a baj, hiszen alapvetően, mivel vasúti területről van szó, gázolajjal átitatott a talaj, és "nem végtelen mélységben".
Vitézy Dávid fontosnak nevezte azt is, hogy létrejöjjön egy felelős és kompetens városfejlesztő szervezet, amely gazdája lehet az ügynek.
Megjegyezte azt is, a kormányzat 2022-ben úgy számolt, hogy legalább hat év mire az érintett területen - a megtisztítás és a vasúti rendezés után - bármilyen építkezés elkezdődjön.