- A logisztikai szervezeteket tömörítő Logisztikai Egyeztető Fórum (LEF)szerint sürgős intézkedésekre van szükség annak érdekében, hogy a védekezésben, a lakosság ellátásában, valamint a gazdasági működés fenntartásában nélkülözhetetlen szerepet betöltő logisztikai ágazat ne kerüljön már rövidtávon az összeomlás szélére.
Közleményében a LEF közölte, hogy öt pontban foglalta össze a legégetőbb feladatokat, megoldási lehetőségeket.
Rámutattak arra, hogy a kifizetetlen számlák által okozott körbetartozás, a sofőrök csoportos felmondása, a határellenőrzés miatti többórás várakozás, a gépjárművezetők karanténba zárása körüli anomáliák már most súlyos problémákat okoznak az iparágnak, miközben a létfontosságú szállítmányok - élelmiszer, gyógyszer, védőfelszerelés - mennyisége folyamatosan nő.
A LEF tagjai arra kérik a kormányt, hogy biztosítsák egy gyakorló logisztikai szakember részvételét az Operatív Törzsben, valamint egy munkabizottság felállítását, amely a szakmai javaslatok ágazatok közötti kidolgozását koordinálja és a kormány elé terjeszti.
Az egyeztető fórum javasolja, hogy a kormány vonja be a logisztikai ágazatot - közúti-, vasúti-, vízi-, légi árufuvarozás, kapcsolódó szolgáltatások, raktározás, futárszolgálatok, gyártási logisztika - is a kiemelt támogatást igénylő ágazatok közé, többek között terjessze ki az ágazatra a munkahelyvédelmi rendelkezéseket, és fogadjon el ágazatspecifikus gazdaságélénkítő intézkedéseket.
A LEF kéri, hogy nyilvánítsák kiemelt közfeladatot ellátó személyeknek a közúti, vízi, vasúti, légi árufuvarozásban dolgozókat, és kapják meg az ebből eredő védelmi státuszt, dolgozzanak ki egységes protokollt az országba való beléptetésre, a gyorsított ügyintézésre, valamint biztosítsanak ingyenes gyorsteszteket és megfelelő védőfelszereléseket a külföldről hazatérő járművezetők számára.
A logisztikai vállalkozásokat tömörítő szervezet javasolja azt is, hogy szüntessék meg, illetve mérsékeljék azokat az adminisztratív és forgalmi akadályokat, amelyek lassítják, vagy lehetetlenné teszik az árufuvarozást. Például a vámszervek egységesen biztosítsák az eredeti okmányok leadásának heti egyszerivé ritkítását, továbbá jelöljenek ki a nemzeti szállítás számára is zöldfolyosós árufuvarozási útvonalakat, mert a tranzitforgalom korlátozása akadályozza a Magyarországra irányuló szállítmányokat. Egyszerűsítsék az elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszert (ekáer), biztosítsák a 24 órás ügyeletet a hatósági ügyekben és engedélyezzék a lejáró időszakos vizsgák halasztását - ahol ebben még nem történt intézkedés. Az exporthoz kapcsolódó okmányhitelesítési feladatok ellátását a Külgazdasági és Külügyminisztérium, illetve a területi iparkamarák a csökkentett ügyfélszolgálati rend alatt is kiemelt prioritásként kezeljék - írják a közleményben.
Javasolják továbbá, hogy kezdjék meg a felkészülést a közúti fuvarozási kapacitások csökkenésére, mérjék fel, milyen módon tudja a vasúti vagy vízi fuvarozás a kieső fuvarozási igényeket pótolni, ilyen lehet például a hajós társasági üres konténerek bevonása a kontinentális forgalomba, a vágányzárak felülvizsgálata a zavartalan vasúti közlekedés biztosítása érdekében, a felszabaduló személyszállítási kapacitások átcsoportosítása vagy a futárszolgálatok kapacitásbővítése taxisokkal.
A Logisztikai Egyeztető Fórum szakmai tömörülés, tagja a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ), a Magyar Vasúti Egyesület (HUNGRAIL), a Magyar Logisztikai Egyesület (MLE), a Magyar Szállítmányozók Szövetsége (MSZSZ), a Magyar Hajózási Országos Szövetség (MAHOSZ), a Magyar Vámügyi Szövetség (MVSZ), a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT), a Magyar Közgazdasági Társaság logisztikai szakosztály (MKT).