Rendeleti szabályozásokat kifogásol az ombudsman

Belföld - 2012-12-18

A Belügyminisztérium egyik rendelettervezetével és a szakképzési törvény egyik végrehajtási rendeletével kapcsolatban fogalmazott meg bírálatokat Szabó Máté.  A belügyi tárca rendelettervezetével kapcsolatban a közlemény leszögezi: alapvető alkotmányos követelmény, hogy az alapjogok lényegi tartalmát érintő kérdéseket csak és kizárólag törvényben lehet szabályozni, rendeleti szinten nem.

Mint írták, Szabó Máté nem ért egyet azzal, hogy a rendészeti feladatokat ellátó személyek által alkalmazható kényszerítő eszközökkel kapcsolatos belügyminisztériumi rendelet a törvényalkotás körébe tartozó kérdéseket is szabályozni kíván.

    Az ombudsman önmagában helyes előírásnak tartja, hogy az előterjesztés – a testi kényszer és a bilincs kivételével – kizárja a kényszerítő eszköz alkalmazásának lehetőségét a magatehetetlen és a gyermekkorú személlyel, továbbá a terhes nővel szemben. A rendelkezés azonban szoros kapcsolatban áll mind az emberi méltósághoz, mind pedig a személyi szabadsághoz fűződő alapjoggal, így alaptörvényellenes annak rendeleti szinten való szabályozása.

    Az alapvető jogok biztosa azt is kifogásolta, hogy a bilincselés egyes részletszabályai ellentétben állnak a megalkotására felhatalmazást adó törvény bilincselésre vonatkozó rendelkezéseivel.

    Az ombudsman a Nemzetgazdasági Minisztérium által kidolgozott szakképzésről szóló törvény egyik végrehajtási rendeletét is aggályosnak tartja alkotmányossági szempontból, mert az nem biztosít kellő időt a jogalkalmazásra való felkészülésre. Szabó Máté más egyéb mellett a szűkre szabott felkészülési idő miatt is kérte az Alkotmánybíróságtól 2012 júliusában a szakképzési, valamint a köznevelési törvény megsemmisítését - emlékeztettek.

    Az ombudsman jelezte azt is, hogy a jogalkotás jelentős késedelemben van, mert törvényi előírás alapján 2012. szeptember 20-ig meg kellett volna hozni a kormányzati döntést a következő tanévben költségvetési támogatásban részesülő szakképzésekről. Felhívta az előterjesztő figyelmét arra is, hogy az állami támogatás meghatározásakor ne csak a jelenlegi munkaerőpiaci keresletet, hanem a hosszabb távú társadalmi érdekeket is vegyék figyelembe. Megjegyezte, hogy egyes megyékben olyan szakképzéseket sem fog támogatni az állam, amelyek a társadalom szempontjából kiemelten fontosak, ám nem olyan népszerűek a tanulók körében, hogy azokat "önköltséges" alapon be lehetne indítani.

    Így nehezen indokolhatónak tartja, hogy az előterjesztés alapján például a szenvedélybetegeket gondozók képzését nyolc, a pedagógiai- és családsegítő képzést hét megyében nem fogják támogatni, miközben a sokkal inkább piaci alapon nyújtható kozmetikus- vagy fodrászképzést három, a színészképzést pedig csak egy megyében zárják ki az állami támogatás köréből.