Tévedés miatt menesztik az Európai Fogyasztói Központot

Belföld - 2010-09-07

Súlyos ellentét feszül az Európai Bizottság Fogyasztóvédelmi Főigazgatóságának és a magyar kormányzatnak véleménye közt az Európai Fogyasztói Központ Magyarország teljesítményét illetően. Míg ugyanis a Bizottság a megszerezhető legmagasabb minősítéssel értékelte az Európai Fogyasztói Központ Magyarország 2009-es működését, az újonnan felállt magyar kormányzat által készített „Nemzeti Ügyek Politikája 2010.” fogyasztóvédelmi szakpolitikai fejezete kijelenti, hogy az Európai Fogyasztói Központ Magyarország „az Európai Unió országai közül a leggyengébben felelt meg a támasztott követelmény rendszereknek”.

 E súlyos tárgyi tévedésen alapul azon kormányzati döntés, melynek értelmében a Központ működtetésére 2011-től a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot jelölték ki.

 

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország fő feladata a határon átnyúló fogyasztói jogvitákban való tanácsadás és panaszkezelés. Az évi több mint 1500 fogyasztói megkeresést bonyolító Központ 2009-ben meghatározó szerepet töltött be a SkyEurope Légitársasággal kapcsolatos magyar panaszok rendezésében, a közvélemény tájékoztatásában, illetve a fogyasztók számára a teljes körű jogsegély nyújtásában. A www.efk.hu, a Központ weboldala, 2009-ben elnyerte a Magyar Tartalomipari Szövetség díját, valamint a Központ sikeresen együttműködött mind a magyar békéltető testületekkel, mind pedig az Európai Uniós szervezetrendszerrel, teljesítményét pedig az Európai Bizottság átlagon felülinek minősítette.

 

 

Az újonnan felállt magyar kormányzat döntése értelmében a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságot (NFH) jelölte ki a 2011-es évtől az Európai Fogyasztói Központ működtetésére, nem pedig az átlagon felüli teljesítményt nyújtó jelenlegi szervezetet. A döntés hátterében a kormányzat által készített „Nemzeti Ügyek Politikája 2010.” fogyasztóvédelmi szakpolitikai fejezetének azon kijelentése áll, mely szerint az Európai Fogyasztói Központ Magyarország „az Európai Unió országai közül a leggyengébben felelt meg a támasztott követelmény rendszereknek”. E súlyos tárgyi tévedés volt az, amely félrevezette a kormányzat illetékes döntéshozóit, és amely alapján megszülethetett e döntés.

 

 

A kormányzati döntésről tájékoztatást az NFH – a kormányzati döntés kedvezményezettje - adta az Európai Fogyasztói Központ Magyarországnak, amely tájékoztatás szintén téves háttér információkon alapult.

 

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország, elsősorban a fogyasztók érdekében, bízik abban, hogy az elkövetkezendő fogyasztóvédelmi döntések, valós információkon és megfelelő alapokon nyugszanak.