Városimázs Toplista 2008: Debrecen, Esztergom és Balatonfüred a nyertes

Belföld - 2009-07-07

Az Image Factory és az Observer Budapest Médiafigyelő immár második alkalommal elkészült kutatásában ismét a legjobban kommunikáló hazai városokat kereste. A három kategóriában kihirdetett eredmény szerint a megyei jogú városok között Debrecen, a nagyvárosok között Esztergom, a kisvárosok körében Balatonfüred imázsa volt a legvonzóbb az elmúlt évben.

A városimázs az a kép, amely az emberek fejében él egy-egy településsel kapcsolatban. Az a város rendelkezik jól felépített imázzsal, amely kitartó munkával eléri, hogy mindenkinek ugyanaz a néhány dolog jusson eszébe róla. Legjobb, ha ez akár egy jól megfogalmazott mondatba sűríthető. Ennek jelentőségét egyre több városvezető ismeri fel, és tudatos stratégia mentén menedzseli a település nyilvánosságbeli megjelenését. Az Image Factory és az Observer kutatásának az volt a célja, hogy felhívja a figyelmet a települések imázs-kommunikációjának fontosságára, és értékelje a legfrissebb eredményeket. Kutatásunk rámutatott, hogy egyre nagyobb a kontraszt azon városok között, akik sikeresen építik imázsukat azokkal szemben, akik még nem tartják lényegesnek az önálló arculat kialakítását.

 

MEGYEI JOGÚ VÁROSOK

 

A 2008-as teljesítmény alapján a megyei jogú városok rangsorában Debrecen a tavalyi második helye után győzni tudott. Szeged második lett, míg az előző nyertes Miskolc harmadik helyezést ért el. Debrecen komoly erőfeszítéseket tesz annak érdekében, hogy Magyarország második legnagyobb városaként tényleg a főváros versenytársaként, vagy akár ellenpólusaként jelenjen meg a nyilvánosságban. Ennek köszönhetően Debrecen a vizsgált időszak során végig előtérben volt: kulturális programok, népszerű tömegrendezvények és sportprogramok kimeríthetetlen tárházát nyújtja egész évben, ügyelve arra,  hogy ezek kommunikációja sem maradjon el. A szegedi híreknek mind megjelenésszáma, mind minősége közel azonos Debrecenével, második helyét elsősorban a vizsgált időszakban működő – azóta korszerűsített – honlapja hiányosságainak, részben az országos nyilvánosság számára kevésbé látványos városvezetői imázsnak köszönheti. Az egy évvel korábban győztes Miskolc idén is erős médiajelenlétet tudott kiharcolni magának: a magas színvonalú kulturális programokról szóló hírek mellett azonban idén a város negatív hirekből is annyit generált, ami csökkentette a település vonzerejét.

 

 

 

 

NAGYVÁROSOK

 

A nagyvárosok versenyét Esztergom nyerte meg Gyula és Szentendre előtt. Esztergomról a hasonló méretű városokhoz képest jóval több hír jelent meg az országos médiában. A városban zajló intenzív és sokszínű kulturális életről, a gazdasági lehetőségekről és a vezetés több nagy horderejű döntéséről részletesen beszámoltak a különböző sajtóorgánumok. Gyula egy a turizmusáról híres városhoz híven főként kulturális programjai révén került az országos média érdeklődési körébe. Emellett a vizsgált időszakban a sajtó intenzíven foglalkozott a városban megvalósuló fejlesztésekkel: a téma megjelenésszámát tekintve kiemelkedett a többi város közül. Szentendre jól használja ki gazdag kulturális és történelmi hagyományait, emellett néhány nagyberuházást tárgyaló híradás sikerrel hívta fel a város élénk gazdasági életére is a figyelmet.

 

KISVÁROSOK

 

A kisvárosok listáján Balatonfüred lett az első, megismételve tavalyi eredményét. A balatoni várost Paks és Sárvár követi. Balatonfüred kiemelkedő programjai egész nyáron kiemelkedő médiafigyelmet hoztak a városnak. Paks előkelő helyezését elsősorban az atomerőmű nyújtotta egyedi lehetőségeknek köszönheti. Sárvárral kapcsolatban átlagos mennyiségű hír jelent meg, azonban a gyógyfürdővel szinte mindegyik sajtóorgánum foglalkozott. A fejlesztésekről folyamatosan beszámolt a média, több esetben kimondottan kedvcsináló írások jelentek meg a gyógyfürdőről.

 

A kutatás kiterjedt a települések honlapjainak vizsgálatára is. A városi portál kiváló és költséghatékony eszköz az érdeklődők naprakész tájékoztasára, emellett könnyen képes kedvező képet sugallni a városról. A tavalyi kutatáshoz képest a honlapok használhatósága, az elérhető szolgáltatások és információk köre komoly javulást mutatott, de a design minődésége és ötletessége sokak számára továbbra sem elsődleges. A legmagasabb pontszámot Pilisvörösvár ízléses és korszerű portálja érte el.