Hazánkban évente mintegy 16 000 ember halálát okozza a részecskeszennyezés (PM10) – állapította meg az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tanulmánya. Ugyanakkor ez a szennyezés rövid idő alatt csökkenthető, amennyiben megvan hozzá a politikai akarat. Mindez a Levegő Munkacsoport két napos konferenciáján hangzott el, amit Korommentes levegőt az egészségért és az éghajlatért! címmel rendezett.
A konferencia aktualitását semmi sem igazolja jobban, mint az, hogy az Európai Bizottság idén októberben két hónap haladékot adott Magyarországnak a levegő porszennyezését csökkentő intézkedések meghozatalára. Erre a konferencia előadói is felhívták a figyelmet, hangsúlyozva, hogy amennyiben ez nem történik meg, jelentős büntetésre számíthatunk.
A konferencia egyik tanulsága, hogy a részecskeszennyezésen belül minden bizonnyal a korom jelenti a legnagyobb egészségügyi kockázatot. Európában ez a szennyezőanyag elsősorban az üzemanyagok égése során kerül a levegőbe, mindenekelőtt a dízelüzemű járművekből. Az előadások témája volt az is, hogy a korom nem csak az egészséget károsítja, de jelentősen hozzájárul a globális felmelegedéshez. Az előadók felsoroltak több, gyors sikerrel kecsegtető megoldási lehetőséget. Mindenekelőtt az államnak kell példát mutatnia azzal, hogy mielőbb lecseréli a BKV és Volán elavult autóbuszait, továbbá a nem túl régi buszokat olyan részecskeszűrőkkel szereli fel, amelyek teljes egészében megszüntetik a koromkibocsátást. Szükség van a buszjáratok sűrítésére is, ami lehetővé teszi a személygépkocsi-forgalom korlátozását. (A kötöttpályás közlekedés fejlesztése is kívánatos, azonban idő- és pénzigényessége miatt ez rövid távon nem jöhet szóba.)
Különösen sürgető a forgalomcsökkentés a dugók felszámolása érdekében, hiszen az araszoló, állandóan fékező és gyorsító járművek többször annyi szennyezőanyagot bocsátanak ki, mint ha egyenletes sebességgel haladnának. A sűrűn lakott településrészeken úgynevezett alacsony kibocsátású övezeteket kell kialakítani, amelyekbe csak a szigorú környezetvédelmi követelményeknek megfelelő járművek hajthatnak be. A nem helyben lakók részére magas parkolási díjakat kell bevezetni, ezzel is ösztönözve az embereket a közösségi közlekedés használatára. A gépjárművek adózását pedig úgy kell átalakítani, hogy az ösztönözzön a legkorszerűbb részecskeszűrők felszerelésére, illetve a korommentesen közlekedő járművek használatára. Komoly eredmények érhetők el az áruszállítás megfelelő szabályozásával is, hiszen a tehergépkocsik bocsátják ki a közlekedési eredetű részecskeszennyezés mintegy 70 százalékát. Továbbá mielőbb be kell vezetni az ország minden közútján egy olyan útdíjat, amely tükrözi az infrastruktúra-használat és környezetszennyezés költségeit.