Csaknem 4 milliárd Forint kár érte a Kenézy Kórházat az Egészségügyi Miniszter törvénytelen döntése miatt. Az Intézményt a kórházi ágyszámok egyoldalú - a Legfelsőbb Bíróság által jogerős határozattal hatályon kívül helyezett - csökkentése miatt érte milliárdos kár. A kórház nem mond le kártérítési igényéről, valamint kezdeményezi az eredeti állapotnak megfelelő tartalmú, törvényes OEP szerződés megkötését.
Előzmények:
A Kenézy Kórház ágyszámát a Megyei Egyeztető Fórum 1627 db (1317 aktív és 310 krónikus ) ágyban határozta meg. Az OEP ennek alapján kötött finanszírozási szerződést az intézménnyel.
Az Egészségügyi Miniszter 2007. március 08. ( 5873-1/2007-1000. sz.) egyoldalú, a RET megegyezésének hiányában hozott határozata alapján a Kórház OEP által finanszírozott ágyszámát 1319 darabban (844 aktív és 475 krónikus) állapította meg. Az aktív ágyszámot 473 darabbal, 36%-kal, csökkentette, miközben a területi ellátási kötelezettséget alapvetően változatlanul hagyta. Az OEP finanszírozás teljesen szakmaiatlan döntés alapján ágyszámhoz kötött, így a kórház OEP bevételei is egyharmaddal, havi 170 millió forinttal, 540 millió forintról 360 millió forintra csökkentek. (éves szinten mintegy 2 Milliárd forint az elvonás)
A kórházi ágyszámok csökkentése miatt a rendszerben jelentős torzulások keletkeztek. A Kenézy Kórház területi ellátási kötelezettsége miatt 264 268 főt köteles ellátni. A változások után a 10 ezer lakosra jutó ágyszám a belgyógyászat és a társszakmák esetében 3,78 (!), miközben a szintén az Észak-Alföldi Régióban található, 92 601 főt ellátó karcagi Kátai Gábor Kórház esetében ugyanez 10,80 (!) a 116 974 beteget ellátó szolnoki Hetényi Géza Kórház esetében pedig 22,40 (!).
A Szülészet esetében a helyzet a következő. A Kenézy Kórház területi ellátási kötelezettség - 264 268 fő, a szülészet és nőgyógyászat ágyszám 28 (!). A 92 601 főt ellátó karcagi Kátai Gábor Kórház esetében ugyanez 26 (!), a szolnoki Hetényi Géza Kórház esetében pedig 78 (!).
A Kenézy Kórház nem kapott súlyponti besorolást, csak területi kórházi besorolást, miközben a baleseti traumatológiai és a sürgősségi központot működtet súlyponti ellátással, csaknem 500 ezer fős ellátási kötelezettséggel. A finanszírozás azonban nem a súlyponti feladatoknak megfelelő.
A Kórház, utolsóként az országban, 2007. áprilisában ( 2007. 04.10-én) a lényegesen rosszabb feltételek ellenére, területi ellátási kötelezettsége miatt újrakötötte finanszírozási szerződését az OEP-pel. A szerződéshez azonban kiegészítő záradékot fűzött. Ebben a Miniszteri Határozatot több szempontból sérelmezte és egyben jogfenntartással is élt, arra az esetre, ha az időközben a Kórház által megindított perben a Bíróság a Miniszteri Határozat jogellenességét megállapítaná. A jogfenntartó záradékkal azt deklarálta az intézmény, hogy később, számára kedvező bírósági döntést követően új finanszírozási szerződést kíván kötni.
A Fővárosi Bíróság a Miniszteri Határozat végrehajtásának felfüggesztését 2007-ben elutasította, majd 2008. március 18-án kelt jogerős határozatával a miniszteri döntést jogszerűnek találta.
A Kórház ezen határozat ellen, rendkívüli jogorvoslat keretében a Legfelsőbb Bírósághoz fordult. Ez a testület 2009. áprilisában két korábbi határozatot felülvizsgálva, a Kórháznak adott igazat. A Legfelsőbb bíróság, ( Kfv. III.37.255/2008/4. sz. felülvizsgálati eljárásban hozott ítéletével) mint jogellenes közigazgatási határozatot hatályon kívül helyzete a Miniszter ágyszám finanszírozást megállapító határozatát, valamint a Fővárosi Bíróság 2008-ban hozott, a Miniszteri határozatot helyben hagyó határozatát is. A Legfelsőbb Bíróság határozata ellen további jogorvoslatnak nincs helye.
A határozat visszamenőleges hatályú, azaz a Kenézy Gyula Kórház-Rendelőintézetnek, illetve annak feladatát a későbbiekben átvállaló Kenézy Kórház Kft-nek 2007. áprilisa óta jogellenesen finanszíroz az OEP többszáz ággyal kevesebbet!
A Kenézy Kórház Rendelőintézet Egészségügyi Szolgáltató Kft. nem mond le az alulfinanszírozásból eredő, csaknem 4 milliárd forintos kára megtérítéséről valamint kezdeményezi az eredeti állapotnak megfelelő tartalmú és törvényes OEP szerződés megkötését.