Több ezer esetben tettek panaszt a betegek tavaly

Egészségügy - 2013-04-16

- A jogvédőkön keresztül több ezer megkeresés érkezett az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központhoz (OBDK) tavaly, a legtöbb panasz az egészségügyi ellátáshoz való jog sérülésével kapcsolatos - mondta Novák Krisztina, a szervezet főigazgatója kedden, az európai betegjogi nap alkalmából tartott konferenciát megelőző sajtótájékoztatón Budapesten.

    A betegjogok területén több mint nyolcezer esetben érkeztek különböző panaszok, az esetek többségében a nem megfelelő ellátás miatt fordultak a szervezethez, de jellemzők voltak az emberi méltóság sérelme, az indokolatlan várakoztatás és a hangnem miatt érkezett panaszok is.

    Novák Krisztina ismertetése szerint az alapellátás területén inkább a felnőtt-, az ügyeleti és a fogászati ellátást érte kifogás. A kórházak és szakrendelők esetében pedig azokkal az ellátásokkal kapcsolatban érkezett bejelentés, amelyeket a legtöbben vesznek igénybe, például a nőgyógyászat, a belgyógyászat vagy a sebészet.

    Az ellátottjog területén több mint tízezer panasz érkezett, a legtöbb esetben az emberi méltóság sérelméhez kötődtek, ezen belül is a nem megfelelő bánásmód és hangnem miatt tettek bejelentést - ismertette a főigazgató. Hozzátette, sok volt a tájékoztatás hiányával kapcsolatos észrevétel is, és az adatvédelemmel kapcsolatban is érkeztek panaszok.

    Novák Krisztina a gyermekjogi területet ismertetve elmondta, ezen a területen több mint négyezer esetben keresték meg a képviselőket. Mint mondta, jellemző volt az, hogy a gyermek elhelyezésének kijelölt helye sokszor nem igazodott a gyermek szükségleteihez, de előfordult olyan eset is, amikor nem együtt helyeztek el ikreket. Gyakori eset volt a gyermekkel történő kapcsolattartási jog sérülése is.

    Novák Krisztina beszámolt arról is, hogy a központ felülvizsgálta és átalakította a jogvédelmi hálózata működtetésének rendszerét, hatékonyabbá és egységesebbé tette.

    Kiemelte, változás lesz a továbbiakban, hogy májustól már csak kétféle jogviszonyban láthatják el feladataikat a jogvédők, így ügyvéd már csak akkor tevékenykedhet jogvédőként, ha felfüggeszti ügyvédi munkáját.

    Változás az is, hogy az óraszámalapú munkavégzés helyett területi alapú hálózatot alakított ki a szervezet. A szakmai minimumfeltételekhez kötődően a főigazgató kiemelte, meghatározták, hogy hol és kötelezően mikor kell a jogvédőknek fogadóórát tartaniuk.

    Novák Krisztina beszélt arról is, hogy az OBDK elkezdte a jogvédők regisztrációját. A nyilvántartás és a hatósági igazolvány az azonosítást, illetve a jogosultságot hivatott szolgálni, hogy a jogvédő eljárhat a panaszos ügyekben.

    Jelenleg 92 jogvédő dolgozik betegjogi, ellátottjogi és gyermekjogi területen