Az Európai Bizottság hétfői döntése értelmében a magyar kormány legutóbbi jogszabály-módosításai nem oldották meg a közérdekű vagyonkezelő alapítványok kuratóriumaival kapcsolatos összeférhetetlenségi aggályokat. A Bizottság így továbbra sem engedi vissza a modellváltott egyetemeket az Erasmus- és Horizon-programokba. A Portfolio bizottsági tisztviselőktől úgy értesült, hogy problémásnak tartják, hogy az elfogadott jogszabály nem egyetemesen vonatkozik az érintett alapítványokra.
A Portfólio munkatársainak cáfolták a kormány korábbi állítását, hogy ne lettek volna egyeztetések az összeférhetetlenségi szabályokról.
Mint azt a Portfolio már korábban megírta, az Európai Bizottság hétfői döntésében megállapította, hogy Magyarország legutóbbi, 2024. december 2-án benyújtott jogszabály-módosítása nem kezeli kielégítően a közérdekű vagyonkezelő alapítványok kuratóriumaiban fennálló összeférhetetlenségi kockázatokat.
A magyar jogszabály hatéves kuratóriumi mandátumidőt határozott meg, kitiltotta a parlamenti képviselőket, polgármestereket és egyéb államigazgatási, közhatalmi szervezetek vezetői az alapítványi testületekből, továbbá egy egyéves kihűlési időt vezetett be, amíg az érintett szereplők a kuratóriumokba kerülhetnének.
A Bizottság azonban a helyzet elemzése alapján arra a következtetésre jutott, hogy az alapítványok működésére vonatkozó korábbi intézkedések hatályban tartása indokolt.
Emellett az uniós végrehajtó testület a kormánynak írt értékelésében világosan megfogalmazta, milyen további módosításokra lenne szükség a problémák megoldásához, hogy a modellváltott magyar egyetemek és kutatóintézetek visszatérhessenek az Erasmus- és Horizon-programokba.
Az ügy hátterében az áll, hogy a Tanács még 2022 decemberében fogadott el intézkedéseket az uniós költségvetés védelmében, a jogállamiság magyarországi megsértése miatt. A magyar kormány azóta több lépést tett a helyzet rendezésére, legutóbb az említett jogszabály-módosítással, amelynek célja az uniós szankciók feloldása lett volna.
Azonban a Bizottság álláspontja szerint a javasolt változtatások nem bizonyultak elegendőnek, így a szabályozás további kiigazítására van szükség a források teljes visszaállítása érdekében.
A Portfolio brüsszeli tisztviselőktől megtudta, hogy több problémát látttak, de három alapvető probléma volt a jogszabállyal kapcsolatban, amelyeket ismertettek is nekünk:
Arra nem kaptunk választ, hogy a Bizottság mennyire adott lejjebb azokból a korábban ismert kifogásaiból, hogy a kuratórium mandátumidejét négy évben maximalizálták volna, illetve kétéves kihűlési időt vártak volna el a közhatalmi funkció betöltése a testületi tagság között. Forrásaink több részletet az egyéb kifogásaikkal kapcsolatban sem akartak ismertetni.
Arra kérdésünkre, hogy a kormány részéről többször és többen is azt állították, hogy az Európai Bizottság nem ismertette a korábbi egyeztetéseken, hogy milyen összeférhetetlenségi szabályokat várnak el, határozottan cáfolták, hogy nem adtak volna tájékoztatást. Mint az uniós tisztviselők lapunkkal közölték korábban is, a törvény elfogadása előtt is voltak formális és informális egyeztetések a felek között. Mint a brüsszeli forrásaink elmondták
a most elfogadott jogszabály előtt világosan jelezték a problémáikat, mégis az általuk eredetileg látott törvényvázlathoz szinte minden pontban azonos törvényt fogadott el a parlament.
Az Európai Bizottság most nem vizsgálta azt, hogy Magyarország a kondicionalitási eljárásban foglalt problémákat orvosolta-e: a már említett 2022 decemberi tanácsi határozat ugyanis az Erasmus- és Horizon-programokban való felfüggesztés mellett zárolt 12,2 milliárd eurónyi kohéziós forrást is,
amelyekből év végén 1,1 milliárd eurónyi támogatás végleg elveszhet.
Az új közös uniós költségvetésbe ugyanis bekerült az n+2 szabály, amely szerint a felfüggesztett uniós pénzügyi eszközöknél két éven belül orvosolni kell a jogállamisági aggályokat. Itt több transzparenciajavító és korrupcióellenes intézkedést sem teljesített még a kabinet.
Forrás:
portfólio.hu