Brüsszeli igen az első magyar nagyprojektre

EU - 2008-12-20

Előkészítettségének és a kormány gyorsító intézkedéseinek köszönhetően az unió Bizottsága jóváhagyta hazánk első nagyprojektjét, a debreceni villamoshálózat fejlesztését. A 2-es villamoshálózat fejlesztése közel 18 milliárd forintba kerül. A beruházás a tervek szerint 2011 végére befejeződik.

 Ezen felül további 18 nagyprojekt van túl a kormánydöntésen, amelyek közül 14 már Brüsszelben várja a támogató döntést.

A magyar fejlesztéspolitika egyértelmű sikere, hogy rövid idő alatt hagyta jóvá az Európai Bizottság Debrecen villamos projektjét, amely az új költségvetési időszak első, uniós megerősítést igénylő, nagy volumenű fejlesztése. A tagországok közül csupán néhány büszkélkedhet hasonló döntéssel. A beruházás azért is kiemelt jelentőségű, mert a debrecenihez hasonló magas színvonalon előkészített nagyberuházások jelentenek választ azokra a kihívásokra, amelyekkel a válság miatt szembesül az építőipar, a munkaerőpiac — nyilatkozta a döntés kapcsán Bajnai Gordon nemzeti fejlesztési és gazdasági miniszter. Hozzátette, a következő másfél évben 1800 milliárd értékű megrendelés segíti a magyar vállalkozókat és munkavállalókat.

 

Magyarország több mint negyven nagyprojektet nevezett meg, ezek közül 19 rendelkezik már a kormány jóváhagyásával. A brüsszeli döntéshozókhoz már 15-öt ki is küldtünk, így a debreceni projekten túl további 14 várja Brüsszel támogató döntését. Ezek mindegyike közlekedésfejlesztési vagy környezetvédelmi beruházás, és értéküknél fogva mind brüsszeli jóváhagyást igényelnek. (Mint emlékezetes, a nagyprojektek döntő többsége 13 milliárd forintot meghaladó volumenű beruházás, míg a környezetvédelmi beruházások értékhatára 6,5 milliárdos. Mindezekkel összefüggésben a nagyprojektek esetében a tagország kormányának jóváhagyásán túl az Európai Bizottság támogatására is szükség van.)

A magyar nagyprojektek között olyan jelentős közlekedési beruházások szerepelnek, mint a 4-es metró, a szegedi és a miskolci villamoshálózat fejlesztése, az M7-es autópálya, az M43-as gyorsforgalmi út építése, valamint a Kelenföld–Székesfehérvár-vasútvonal fejlesztése. De brüsszeli jóváhagyásra várnak már olyan jelentős környezet¬védelmi fejlesztések is, mint a Közép-Dunavidéki hulladéklerakók rekultivációja, Békés¬csaba és Nyíregyháza csatornázási és szennyvízprogramja, vagy éppen Makó és térségé¬nek szennyvízprogramja.

 

A kormány 30 jogszabályt érintő gyorsító csomagjának köszönhetően 2008 második felétől érdemben gyorsult fel a magyarországi nagyberuházások – így a nagyprojektek végrehajtása. Brüsszelbe csak alaposan átgondolt, megvizsgált és előkészített projektek kerülnek benyújtásra. Szakemberek szerint kétszer olyan hosszú az előkészítő szakaszuk, mint maga az építés, a beruházás. Azzal, hogy a parlament és a kormány elfogadta a gyorsító csomag pontjait, kevesebb engedélyt kell beszerezni, könnyebb az adminisztráció, és gyorsabbá válik a kivitelezés folyamata is.

 

A debreceni projekt célja a városi tömegközlekedés szolgáltatási színvonalának javítása, a közösségi közlekedés népszerűbbé tétele, de cél a környezeti terhelés csökkentése is. A fejlesztés legalább 100 ezer debreceni és környéken élő mindennapjait teszi könnyebbé.

A projekt keretében a 2-es villamosnak 7,8 km új villamos pályát építenek, 12 akadálymentesített megállóval. Az új vonalra 18 db új akadálymentesített járművet is beszereznek.

A projekt befejezésének várható időpontja 2011. december 31 . A projekt összköltsége megközelíti a 18 milliárd forintot, a hazai és uniós támogatási összeg pedig közel 16 milliárd forint.