Politikai megállapodásra jutottak az Európai Unió tagországainak oktatásügyi miniszterei május 20-án azokról az uniós ajánlásokról, amelyek célja, hogy segítsék az iskolát annak befejezése előtt elhagyók számának csökkentésére hivatott politikai programok végrehajtását - jelentette be az elnöklő Hoffmann Rózsa oktatásért felelős államtitkár a brüsszeli találkozót követően.
Androulla Vassiliou oktatásért felelős uniós biztos elmondta: ezer, a romák beilleszkedését segítő szakemberek képezét kívánja elindítani az Európa Tanács és az Európai Bizottság közösen.
Emlékeztetett arra: a 2020-ig elérendő vezető uniós célkitűzések között is szerepel, hogy a korai iskolaelhagyások arányát tíz százalék alá csökkentsék a (2009-es adatok szerint) 14 százalékot is meghaladó szintről. Nemzeti programjában Magyarország is vállalta, hogy az elmúlt években felmutatott jelentős csökkenést folytatva az évtized végére eléri ezt az uniós célt - mondta el az államtitkár. A találkozóhoz kapcsolódóan kiadott brüsszeli adatok szerint Magyarországon 2000-2009 között 13,9-ről 11,2 százalékra csökkent a szóban forgó arány.
Hoffmann Rózsa kifejtette: a korai iskolaelhagyás csökkentése alapvetően fontos az uniós foglalkoztatási és növekedési célok megvalósításához. Ez utóbbit segíti egyfelől az iskolázottsági és képzettségi szintek javításával, másfelől a munkanélküliség, a szegénység és a társadalmi kirekesztettség egyik legnagyobb kockázati faktorának leküzdésével.
Az iskola idő előtti befejezése nem kizárólag oktatási kérdés, hanem komplex politikai ügy: érinti az egészségügyet, a szociálpolitikát és a foglalkoztatást is, "voltaképpen az egész belpolitikát" - fogalmazott a magyar államtitkár.
Elmondta azt is, hogy a magyar elnökség összekötötte a témát az uniós roma-keretstratégiával, amelyet a foglalkoztatási EU-miniszterek előző nap fogadtak el.
A május 20-ai nyilvános vitában Hoffmann Rózsa kifejtette: az oktatáson belül nagy hangsúly helyeződik arra, hogy a roma gyerekeknek lehetőségük legyen a minőségi oktatásban részt venni, beleértve a kisgyermekkori nevelést is. Kiemelten fontos az iskolai szegregáció megszüntetése, valamint az is, hogy biztosítsák az iskolából a munkaerőpiacra való sikeres átlépést - tette hozzá.
A romák gazdasági és társadalmi befogadásának segítése és biztosítása az egyes tagállamok elsődleges feladata és felelőssége, de az uniós intézményeknek is fontos szerepük van benne - emelte ki.
Androulla Vassiliou, az Európai Bizottság oktatási kérdésekért is felelős tagja a sajtótájékoztatón bejelentette, hogy az uniós bizottság és az Európa Tanács közös programot szándékozik indítani, amelynek keretében összesen ezer, a romák beilleszkedését segítő szakembereket képeznek majd ki.
Hoffmann Rózsa a tanácskozás többi témájára térve kiemelte: szoros összefüggésben van az iskolaelhagyással a kisgyermekkori nevelés ügye, amelyről pénteken szintén eszmét cseréltek a miniszterek. Az említett korban lehet megalapozni azokat a képességeket és magatartásformákat, amelyekben annak a garanciája rejlik, hogy a gyerekek később nem fognak idő előtt távozni az iskolából - magyarázta az államtitkár.
Beszámolt arról is, hogy politikai megállapodást értek el a miniszterek a tanulási célú mobilitás, az utazások előmozdítását célzó ajánlásokról is. Ez a formális és informális tanulásban bármilyen módon érintett európai fiatalokra vonatkozik.
"A mobilitás az egyik legfőbb támogató eszköze annak, hogy a fiatalok kibontakoztathassák készségeiket, jól képzettek, tájékozottabbak, kezdeményezőkészek legyenek, továbbfejlesszék kreativitásukat, aktív polgári szerepvállalásukat, és javíthassák munkaerői-paci esélyeiket" - mondta Hoffmann Rózsa.
(Forrás: MTI)