Londoni elemzők: "helyes irányú, de fájdalmasan lassú lépések"

EU - 2011-10-27

Helyes irányú, de "fájdalmasan lassú", az alapvető versenyképességi bajokat nem kezelő lépéseknek minősítették csütörtöki értékeléseikben londoni pénzügyi elemzők az euróövezeti adósságválság rendezéséről tartott EU-csúcs eredményeit, amelyek egyes citybeli vélemények szerint nem feltétlenül lesznek elégségesek az euróövezet egyben tartásához sem.

    A londoni elemzések kiemelik, hogy az értekezlet valójában nem döntött a bankok feltőkésítéséről, hanem csak előírta számukra a tőkemegfelelési ráta emelését.

    A City egyik legnagyobb befektetési csoportja, a Barclays Capital közgazdászainak kommentárja szerint az uniós vezetők a bankokra hagyták, hogy miként érik el az előírt 9 százalékos alapszintű - úgynevezett Tier 1 - tőkemegfelelési rátát a jövő júniusi határidőig. A ház elemzői szerint erről "semmiféle részlet nem található" az EU-közleményben, a kommüniké csak "érintőlegesen" utal a megoldási lehetőségek között például részvényre váltható adósságpapírok konvertálására, és szerepel benne, hogy korlátozzák a prémium- és osztalékfizetést azoknál a bankoknál, amelyek a határidőig nem érik el a szuverén adósságkitettség piaci értékű figyelembe vételével kiszámított Tier 1 tőkeküszöböt.     

    Ugyancsak a banki feltőkésítés részleteinek hiányát emelték ki csütörtöki értékelésükben az egyik vezető londoni pénzügyi elemzőközpont, a Centre for Economics and Business Research (CEBR) szakértői.

    A ház szerint az euróövezeti bankok valójában nem kaptak pénzügyi segítséget, csak "megmondták nekik", hogy emeljék tőkemegfelelési mutatóikat 9 százalékra, vagyis a Bázel III. kockázatfedezeti előírásokban szereplő 7 százalékos minimumcél fölé. Az ehhez szükséges tőkét a bankoknak kell megtalálniuk, ám ez a gyakorlatban csak a hitelezés visszafogásával - és így a növekedés további lassulásával -, vagy külső befektetők bevonásával lehetséges.

    A CEBR londoni elemzői "ázsiai és közel-keleti" befektetők jelentkezését valószínűsítik. A cég szerint az európai bankszektor jelentős hányada e befektetői kör tulajdonába kerülhet a feltőkésítési folyamat eredményeként.

    A CEBR közgazdászai szerint a görög adósságleírás mértéke "megfelelőnek tűnik", de ha a görög gazdaságot nem sikerül ismét növekedési pályára állítani, és nem sikerül elejét venni az adósságok újbóli felhalmozódásának, akkor az egyezség nem kínál megoldást az alapvető problémára, vagyis a görög gazdaság "mélységes versenyképtelenségére".

    Ez utóbbi problémát más nagy londoni elemzőházak szerint nem is lehet megoldani úgy, hogy Görögország és az adósságválsággal küszködő többi perifériális eurógazdaság a valutaunió tagja marad.

    A Capital Economics szakértői még a válságcsúcs előtt összeállított elemzésükben közölték, hogy véleményük szerint az adósságtörlesztési átstrukturálás önmagában nem kezelné az érintett országok alapvető versenyképességi hiányát. A cég szerint az euróövezeten belül olyan szélesre nyílt a versenyképességi rés, hogy bezárása egy évtizedig vagy még tovább tartó gazdasági depresszióval és deflációval járna a perifériális országokban.

    Mindezek alapján ezeknek az országoknak a gazdasági problémáit csak az oldhatná meg, ha elhagynák az eurót - vélekedtek minapi helyzetértékelésükben a Capital Economics londoni elemzői.

    A Capital Economics az EU-csúcsról összeállított új, csütörtöki elemzésében is utalást tett az euróövezet felbomlásának lehetőségére. A ház közgazdászai szerint jóllehet a csúcson elért döntések előrelépést jelentenek, gyanítható azonban, hogy a piac hamarosan ugyanúgy "túl kevésnek és túl későinek" fogja értékelni e döntéseket, mint a válságra adott eddigi válaszlépések mindegyikét.

    Ennek alapján a Capital Economics elemzői továbbra is azt jósolják, hogy az adósságválság elhúzódó recesszióba sodorja az euróövezetet, és végül a valutaunió "valamilyen formájú felbomlásához" vezet.

    A ház szerint ugyanis a csúcson meghozott különböző intézkedések csak az euróválság tüneteit kezelik, nem az okait. Például a görög adósságleírás, vagy a bajba került eurótagállamok kisegítésére szolgáló Európai Pénzügyi Stabilitási Eszköz (EFSF) kapacitásbővítése nem gyógyír a perifériális tagállamok alapvető versenyképtelenségére. Emellett kevés jele van az elmozdulásnak a széleskörű költségvetési unió felé, amely végső soron szükségessé válhat az euró egyben tartása végett - vélekedtek csütörtöki kommentárjukban a Capital Economics londoni elemzői.

    A Commerzbank közgazdászainak csütörtöki londoni értékelése szerint ha az EU-csúcson javasolt görög adósságleírást teljes mértékben végre is hajtják, a görög államadósság-ráta akkor is jóval a hazai össztermék (GDP) 100 százaléka felett marad. A Commerzbank elemzői szerint ilyen szintű adósságrátával változatlanul rendkívül nehéz feladat lesz a görög közfinanszírozási helyzet stabilizálása.

    A cég szerint problémát jelenthet még az is, hogy az EFSF részleges garanciát vállalhat a tagországok új állampapírjaira. A kormánykötvények befektetői ugyanis biztonságra vágynak, márpedig ha az uniós kormányok szükségesnek tartják e kötvények részleges garantálását, azzal azt a jelzést küldik a piacnak, hogy az európeriféria szuverén kötvényei "egyáltalán nem biztonságosak".

    A Commerzbank elemzői szerint kérdés, hogy az euróövezeten kívüli befektetők hogyan dolgozzák fel ezt az ellentmondást.

    A ház szerint a befektetők mindemellett meg is kérdőjelezhetik az EFSF-garancia hitelességét. Ha ugyanis a kormányok más perifériális tagállamok esetleges adósságleírásait is "önkéntesnek" minősítik - ahogy az most Görögország esetében történt -, akkor a befektetők arra a következtetésre juthatnak, hogy az EFSF mint garancianyújtó nem feltétlenül fog fizetni jövőbeni "önkéntes" leírások esetén.