Végre vége van a túl régen tartó, kontraproduktív tilalomnak, és megkapják a felhatalmazást az EU országok kormányai, hogy beépíthessék az útdíjba az olyan költségtényezőket, mint a levegő- és a zajszennyezés – mondta Renshaw a miniszterek tanácskozása után. Sajnálatos azonban a T&E szerint, hogy még ezután is hosszú tárgyalásokra kell számítani, amíg megkapják a tagállamok a jogot arra, hogy a másoknak okozott összes költséget – így a torlódásokkal és az éghajlatváltozással járókat is – megfizettessék a közúti árufuvarozókkal.
Emellett felhívja a T&E az Európai Parlamentet, hogy az irányelv-módosítás második olvasatakor írja felül a közlekedési minisztereknek azt a döntését, amely mentességet adna az épp legkorszerűbb (EURO V) előírásokat kielégítő tehergépkocsiknak a környezeti útdíj alól, hiszen, ahogy Renshaw megjegyezte Ez olyan, mintha az alacsony kátrány- és nikotintartalmú cigarettát szívók mentesülnének a dohányzási korlátozások alól. Sajnálatos hiány, hogy kimarad a szabályozásból a torlódás problémájának orvoslása, továbbá a 12 tonnásnál kisebb tömegű tehergépkocsik útdíjra kötelezése 2012-től ott, ahol a nehéz tehergépkocsik már fizetik a használatarányos útdíjat, valamint a hegyvidékeken a zajterhelés megemelt díjazása.
Az Euromatrica irányelv továbbra sem kötelezi a tagállamokat az útdíj bevezetésére, csak szabályozza, hogy miként tehetik meg. Hasonlóképpen csak lehetőség lesz a zaj- és a légszennyezés külső költségeinek beépítése is az útdíjba. A közúti áruszállítás az a közlekedési alágazat, amelyben a leggyorsabban nő az üvegházhatású gázok kibocsátása, és amely aránytalanul terheli az EU polgárait a balesetekkel, a zajjal, a levegő szennyezésével és a torlódásokkal. Az útdíj jó eszköz a környezetszennyezés, a torlódás és a balesetek negatív hatásának ellensúlyozására, miközben arra is alkalmas, hogy lehetővé tegye a közteherviselés igazságosabbá tételét, a munkavállalókra és a vállalkozásokra nehezedő adóterhek csökkentését. Az útdíj elsődleges hatása az alágazatban jelentkezik, hiszen ösztönzi a közúti áruszállítás hatékonyságának növelését például az üres és csekély terhelésű fuvarok arányának csökkenése és az útvonaltervezés javulása révén