Szigorúbb szabályok a légicégeknél – Ellenőrizze a weboldalakat!

EU - 2009-05-27
Az Európai Unió átfogóan vizsgálta a területén működő légitársaságokat és ellenőrző listát készített a honlapokról a fogyasztók védelmében. Az Európai Bizottság 2007-ben megkezdődött vizsgálata szerint a közösség területén bejegyzett és vizsgált légicégek közül csak 16 társaság holnapja működik teljesen szabályosan.

A Bizottság többek között a légitársaságok árfeltüntetési gyakorlatát kifogásolta, előírva, hogy minden költségelemet már a foglalási folyamat elején tüntessenek fel.

 

Szintén megváltozott az utasbiztosítással és más kiegészítő szolgáltatásokkal kapcsolatos eljárás. Korábban számos cég ezeket a plusz költséggel járó szolgáltatásokat eleve elfogadottként szerepeltette (kipipálta az erre vonatkozó checkboxot, angolul „opt out”) a weboldalakon, így a fogyasztónak kellett lépéseket tennie (törölni a pipákat a checkboxból, angolul „opt in”), ha ezekre nem tartott igényt. (A részletes ellenőrzési listát lásd lent.) 52 vállalat kötelezettséget vállalt arra, hogy orvosolja a problémákat, közöttük a Malév, az easyJet és a WizzAir.

 

A határokon átnyúló fogyasztóvédelmi problémák kezelésével foglalkozó Európai Fogyasztói Központ Magyarországhoz (EFK) a listában említett légitársaságok közül a WizzAirről érkeztek fogyasztói panaszok, két árszabással kapcsolatos témában.

 

A gondot az első esetben az okozza, hogy a jegyár megtérítésére az indulás helye szerinti valutában van lehetőség, a számlát befogadó WizzAir bankja pedig Németországban található – mondta el Morvay György, az EFK igazgatója. Az utasok az indulási ország fogyasztói számára a társaság honlapján a saját valutájukban tünteti fel a tranzakciós költségeket, a WizzAir felé azonban csak a vezető valutákban, amerikai dollárban vagy euróban történik a kifizetés.

 

Ha tehát az utas nem Németországból indul, és nem rendelkezik olyan bankszámlával, amelyről többféle valutával lehet fizetni, a kifizetés során a bank átváltja a helyi fizetőeszköz dollárra, vagy euróra és ezeket a kibocsájtó bankra terheli, amelyek pedig továbbadják azt a fogyasztónak. A honlapon feltüntetett és a kifizetett összeg csak akkor egyezhetne, ha a fogyasztó és a WizzAir bankja ugyanazt az árfolyamot alkalmazná. A légitársaság konkrét panaszra úgy reagált: ellenzi, hogy a pénzintézetek áthárítják ezt a költségelemet a fogyasztóra, de az ellen nem tud mit tenni, mivel nem áll szerződéses viszonyban a bankokkal. A feltüntetett összeg és a ténylegesen levont díj közötti különbség a légitársaság nyilatkozata alapján nem képezi a WizzAir jutalékát. A helyzet elkerülésére azt javasolják, hogy az utasok a WizzAir honlapján keresztül bonyolítható átutalással fizessenek, vagy használjanak olyan bankkártyát, amelyen megválasztható a kifizetés devizaneme.

 

A fogyasztóvédelmi szervezet igazgatója egy másik típusú panasszal is találkozott a WizzAirrel kapcsolatban. A társaság tájékoztatása szerint jegy lemondásának díja 60 euró fejenként. Ugyanakkor az EFK-hoz forduló fogyasztó arról számolt be, hogy jegyének lemondásakor ezen felül 80 euróval is megterhelték számláját. Mint a cég válaszából kiderült, a jelzett, 60 eurós jegytörlési díjon felül a WizzAir fejenként 80 eurós, úgy nevezett helyvédelmi díjat is levont, mint írták, szabályzatuknak megfelelően.