Az európai autóipar Európa növekedésének és jólétének egyik sarokköve a feldolgozóipari foglalkoztatás több mint 10 százalékát adja, az EU a világ második legnagyobb gépjárműgyártója Kína mögött, jelentősen megelőzve az Egyesült Államokat - hangsúlyozta Valdis Dombrovskis uniós biztos kedden Strasbourgban az Európai Parlament plenáris ülésén.
Az uniós autóipart érintő válságról szóló plenáris vitában a biztos kifejtette, hogy az autóipar mélyreható átalakuláson megy keresztül, és a globális verseny is változik.
A hagyományos belsőégésű motoros értéklánc a zéró kibocsátás és a digitalizáció irányába alakul át, a kereslet a harmadik piacok felé tolódik - mondta, hozzátéve: az EU-ban az autóeladás a koronavírus-járvány előtti szint alatt van, miközben Kína vált a legnagyobb piaccá.
Emlékeztetett: az EU keretet határozott meg a zéró kibocsátású járművekre való áttérésre, a cél, hogy 2035-re már csak ilyenek kerüljenek piacra. Hozzátette: ez a cél biztonságot teremtett a gyártók és a befektetők számára, és elegendő időt biztosítottak a tisztességes átállásra.
Valdis Dombrovskis felhívta a figyelmet arra, hogy az elektromos autókhoz használt töltőállomások eloszlása nem egyenletes az EU-ban, ezért sürgősen ki kell terjeszteni az infrastruktúrát, hogy az elektromos járművek elterjedésének ugrásszerű növekedését az unió összes tagállamában támogatni lehessen.
Rámutatott arra, hogy globális verseny folyik a nettó zéró kibocsátást generáló technológiáért, és leszögezte: Európa nem engedheti meg magának, hogy lemaradjon, és elveszítse versenyelőnyét.
A biztos hozzátette, hogy a strukturális váltás nehézségeket okoz, számos tényező befolyásolja az európai autógyártók versenyképességét, például az, hogy a gyártási költségek körülbelül 30 százalékkal magasabbak, mint Kínában.
Kitért arra, hogy az egyenlő versenyfeltételek biztosítására az EU megkezdte a Kínából importált elektromos járművekre vonatkozó részletes szubvencióellenes vizsgálatot, és ideiglenes vámokat vetett ki ki.
A kereskedelemvédelmi intézkedések célja nem a piacok lezárása, hanem a tisztességes verseny helyreállítása - hangsúlyozta Valdis Dombrovskis.