10 pontban a húsvétról – fogyasztóvédelmi szemmel

Fogyasztóvédelem - 2010-04-01

Ismét közeleg a húsvét, a csokinyulakkal, tojásokkal és húsvéti sonkákkal fémjelzett időszak.

A Fogyasztóvédők 10 pontban foglalták össze, mire érdemes kiemelten figyelni vásárláskor.

1. Minden élelmiszeren kötelező feltüntetni annak megnevezését, összetevőit,

nettó tömegét. Az összetevők csökkenő sorrendben vannak a terméken, azaz a

sorban elsőből van benne a legtöbb.

 

2. Minden élelmiszeren jól olvasható és egyértelmű minőségmegőrzési, vagy

fogyaszthatósági időnek kell lennie. Bizonyos kivételek, így sütőipari és

cukrászsütemények, borok, likőrök esetén ez nem kötelező.

 

3. Sonkák esetében figyeljünk azok tárolására (füstölt termékek sokszor

hűvösben, függesztve tárolandóak, a pácolt készítmények többségét hűtőben

kell tárolni).

 

4. „Sonka” megnevezés alatt találhatunk ténylegesen combból vagy lapockából

készült húsokat, ám a kötözött, bőrbe csomagolt sonkák jó részének csak

legalább 55%-os a húshányada.

 

5. A tojásokat súlyuk és minőségük szerint kell osztályozni, szükség esetén

tartósított, vagy mélyhűtött jellegük alapján kell elkülöníteni.

 

6. A tojásokon található számkód elején 0-3-ig terjedő szám, illetve egy

országkód (pl. hazai tojás esetében: HU) található. A „0” bio tojást takar, míg

a „3”-as szám ketrecben tartott állatra utal.

 

7. Érdemes odafigyelni a csokoládé kakaóvaj-tartalmára, ugyanis amennyiben a

csokoládé 5%-nál nagyobb mértékben tartalmaz nem kakaóvajból származó

növényi zsiradékot, abban az esetben a termék megnevezése hibás, mert

összetétele alapján nem nevezhető csokoládénak.

 

8. Tej vásárlásakor is megfelelően tanulmányozzuk át a csomagolást, hiszen

nem mindegy, hogy tejimitátum (pl.: „reggeli tejital”) az, amit vásárolunk,

vagy valóban tej.

 

9. Húsvétkor visszatérő probléma, hogy a különböző csokoládékhoz, illetve

édességekhez valamilyen játékot adnak ajándékba, ám a kötelező CE jelölés

sok esetben lemarad a csomagolásokról – így nem lehetünk meggyőződve

annak biztonságosságáról.

 

10. Jó, ha tisztában vagyunk azzal is, hogy az üzleteknek kötelező jól látható és

könnyen hozzáférhető helyen vásárlók könyvét elhelyezni, amelybe bele

írhatjuk az üzlet működésével kapcsolatos panaszainkat.

 

A fogyasztóvédők arra hívják fel a figyelmet, hogy már az ünnepi bevásárlás során is

fordítsunk elegendő időt a felsoroltak ellenőrzésére a későbbi csalódások, bosszankodások elkerülése érdekében. Amennyiben észrevesszük, hogy egy termék jelölése hibás, megtévesztő, akkor írjunk a Vásárlók Könyvébe is – 30 napon belül választ kell kapnunk.