Ismét közeleg a húsvét, a csokinyulakkal, tojásokkal és húsvéti sonkákkal fémjelzett időszak.
A Fogyasztóvédők 10 pontban foglalták össze, mire érdemes kiemelten figyelni vásárláskor.
1. Minden élelmiszeren kötelező feltüntetni annak megnevezését, összetevőit,
nettó tömegét. Az összetevők csökkenő sorrendben vannak a terméken, azaz a
sorban elsőből van benne a legtöbb.
2. Minden élelmiszeren jól olvasható és egyértelmű minőségmegőrzési, vagy
fogyaszthatósági időnek kell lennie. Bizonyos kivételek, így sütőipari és
cukrászsütemények, borok, likőrök esetén ez nem kötelező.
3. Sonkák esetében figyeljünk azok tárolására (füstölt termékek sokszor
hűvösben, függesztve tárolandóak, a pácolt készítmények többségét hűtőben
kell tárolni).
4. „Sonka” megnevezés alatt találhatunk ténylegesen combból vagy lapockából
készült húsokat, ám a kötözött, bőrbe csomagolt sonkák jó részének csak
legalább 55%-os a húshányada.
5. A tojásokat súlyuk és minőségük szerint kell osztályozni, szükség esetén
tartósított, vagy mélyhűtött jellegük alapján kell elkülöníteni.
6. A tojásokon található számkód elején 0-3-ig terjedő szám, illetve egy
országkód (pl. hazai tojás esetében: HU) található. A „0” bio tojást takar, míg
a „3”-as szám ketrecben tartott állatra utal.
7. Érdemes odafigyelni a csokoládé kakaóvaj-tartalmára, ugyanis amennyiben a
csokoládé 5%-nál nagyobb mértékben tartalmaz nem kakaóvajból származó
növényi zsiradékot, abban az esetben a termék megnevezése hibás, mert
összetétele alapján nem nevezhető csokoládénak.
8. Tej vásárlásakor is megfelelően tanulmányozzuk át a csomagolást, hiszen
nem mindegy, hogy tejimitátum (pl.: „reggeli tejital”) az, amit vásárolunk,
vagy valóban tej.
9. Húsvétkor visszatérő probléma, hogy a különböző csokoládékhoz, illetve
édességekhez valamilyen játékot adnak ajándékba, ám a kötelező CE jelölés
sok esetben lemarad a csomagolásokról – így nem lehetünk meggyőződve
annak biztonságosságáról.
10. Jó, ha tisztában vagyunk azzal is, hogy az üzleteknek kötelező jól látható és
könnyen hozzáférhető helyen vásárlók könyvét elhelyezni, amelybe bele
írhatjuk az üzlet működésével kapcsolatos panaszainkat.
A fogyasztóvédők arra hívják fel a figyelmet, hogy már az ünnepi bevásárlás során is
fordítsunk elegendő időt a felsoroltak ellenőrzésére a későbbi csalódások, bosszankodások elkerülése érdekében. Amennyiben észrevesszük, hogy egy termék jelölése hibás, megtévesztő, akkor írjunk a Vásárlók Könyvébe is – 30 napon belül választ kell kapnunk.