200 millióba került a Telekomnak az SMS-játék

Fogyasztóvédelem - 2010-10-21

A Gazdasági Versenyhivatal tegnapi tárgyalásán megállapította, hogy a Magyar Telekom Nyrt. az elmúlt év második felében megtartott „90 Golf, 90 nyertes” elnevezésű SMS-játékával kapcsolatban fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot tanúsított. A jogsértés megállapítása mellett a versenyhivatal 200 millió forint bírságot szabott ki a vállalkozással szemben.

A Magyar Telekom Nyrt. (Magyar Telekom) 2009. október 2. és december 30. között bonyolította le a „90 Golf, 90 nyertes” elnevezésű játékát, melyet széles körben, intenzív kampánnyal népszerűsített. A játékban való részvételhez a 1727-es számra küldött, tetszőleges tartalmú (pl. Golf) SMS-sel kellett a fogyasztóknak regisztrálni, mellyel egyben vállalták, hogy fogadják mobiltelefonjukon a kérdéseket és a kvízjátékkal kapcsolatos egyéb tájékoztató SMS-eket.

 

A regisztráció után minden játékos kapott egy újabb SMS-t, amely kvízkérdést tartalmazott, három lehetséges válasszal. A játékos a 1727-re 300 forint ellenében küldött SMS-ben küldhette el a helyesnek vélt válasz sorszámát. Helyes válasz esetén a játékos pontot kapott, majd a rendszer új kérdést küldött neki. Ugyancsak új kérdés került megküldésre, ha a játékos helytelen választ adott, amelyért nem járt pont.

 

Eljárása során a GVH megállapította, hogy a játékban jelentős számú, naponta átlagosan több ezer, egyes napokon több tízezer fogyasztó vett részt, akik igen sok SMS-t küldtek 300 forint ellenében, jelentős bevételt eredményezve a Magyar Telekom számára. A játékban érintett fogyasztók többsége csak egy regisztrációs SMS-t küldött meg, míg a nemcsak egy regisztrációs SMS-t megküldő fogyasztók negyede a regisztrációs SMS-en kívül csak egy kvíz kérdésre adott választ.  A játék során nyertes fogyasztók által küldött SMS-ek száma igen magas, átlagosan több ezer volt.

 

A versenyhivatal a játék promóciójával kapcsolatban egyrészt azt értékelte, hogy – a játék egyes fenti jellemzői tekintetében – megtévesztette-e a Magyar Telekom a fogyasztókat a játékba behívó, illetve a regisztrációt követő egyes SMS-ekkel és más kereskedelmi kommunikációkkal, másrészt azt, hogy a játékban a már regisztrált fogyasztók részére megküldött SMS-ekkel tanúsított magatartása tisztességtelen, agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősült-e.

 

 

Az SMS-ek tartalmai, szövegezései a GVH szerint alkalmasak voltak arra, hogy a fogyasztók egy nem reális képet alkossanak a játékról. A fogyasztó alappal vélhette ugyanis, hogy a „Golf” szó megküldésével a játékban való részvétele biztosított, az nem igényel további fogyasztói aktivitást – amely azonban nem felelt meg a valóságnak, figyelemmel a játékszabályzatban foglaltakra. A Magyar Telekom a fenti magatartással tehát a fogyasztók regisztrálását megelőzően megküldött SMS-ek révén megtévesztette a fogyasztókat.

 

A bírság meghatározásánál a GVH a promócióból származó árbevételből indult ki, valamint súlyosbító tényezőként értékelte többek között azt, hogy a jogsértés több hónapot ölelt fel, illetve az ügyfelek széles körét érintette.