60 ezer panasz tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt

Fogyasztóvédelem - 2009-03-12

Az Európai Unió Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi Főigazgatóság egy éve vezette be a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló (UCP) irányelvet. Az elmúlt évben 60 ezer panasz érkezett és a nemzeti hatóságok több mint 2 300 esetben indítottak vizsgálatot.

„Csak Önnek, csak ma” – az ilyen reklámszövegek nem csak bosszantóak, de ellentétesek az Európai Unió tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatról szóló (UCP) irányelvével, amely egy éve hatályos a tagállamokban.

Az Európai Bizottság az elmúlt évben figyelemmel kísérte az irányelv harmonizációját, a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok és az Európai Fogyasztói Központok összegezték tapasztalataikat.

 

Eszerint 60 ezer panasz érkezett és több mint 2 300 eljárás indult a tagállamokban a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt. A Bizottság a fogyasztók tájékoztatás érdekében elindította az isitfair.eu weboldalt, amely információkat és segítséget nyújt a témában. A honlapon található egy feketelista is, amely összesíti az irányelvvel ellentétes kereskedelmi gyakorlatokat, úgy mint a „Csak Önnek, csak ma” – típusú reklámozás vagy a fogyasztók becsapása a „Gratulálok, Ön nyert” jelmondattal. Az isitfair szolgáltatásai közvetlenül elérhetőek az Európai Fogyasztói Központ honlapjáról (www.efk.hu).

 

A fogyasztók tudatosságának növelését szolgálja az 1983 óta minden év március 13-án megrendezett Fogyasztók Európai Napja is. Idén az európai fogyasztók tizenkét nyelven – köztük magyarul – élő webchat (http://ec.europa.eu/consumers/chat_13march_en.htm) keretében tehetik fel kérdéseiket Meglena Kuneva fogyasztóvédelmi biztosnak.

A határokon átnyúló kereskedelemmel kapcsolatos problémák esetén a magyar fogyasztók ingyenesen igénybe vehetik az Európai Fogyasztói Központ segítségét – az Európai Unió egészére kiterjedő hálózat kifejezetten a határokon átnyúló áruk vagy szolgáltatásokkal kapcsolatos gondok megoldásában nyújt szakértő támogatást.