A Budapesti Békéltető Testület szerint a Magyar Telekom továbbra is korlátozza a fogyasztói jogokat

Fogyasztóvédelem - 2013-12-21

- A Budapesti Békéltető Testület (BBT) szerint a Magyar Telekom és egyes vállalkozások a Fővárosi Ítélőtábla egyértelmű ítélete ellenére továbbra is tisztességtelenül korlátozzák a fogyasztói jogokat a jótállási feltételekben - közölte a testület  szombaton. A Magyar Telekom hangsúlyozza, hogy az ítéletet követően pontosította a jótállási jegyek szövegében a kifogásolt mondatot.

    A testület eljáró tanácsai előtt lévő ügyekből kiderül, hogy a Magyar Telekom az általa forgalmazott mobiltelefonokat olyan jótállási feltételekkel árusítja, amelyek egy részéről már a Fővárosi Ítélőtábla is kimondta korábban: azok tisztességtelenek, ezért érvénytelenek. Ez a gyakorlat további vállalkozásoknál is megfigyelhető a BBT közleménye szerint.

    A Fővárosi Ítélőtábla 2012-ben meghozott jogerős ítéletében azt állapította meg: egy a Magyar Telekom által forgalmazott mobiltelefon jótállási jegyében tisztességtelen az a kikötés, amely szerint a szolgáltatót nem terheli jótállási kötelezettség, ha a hiba törés, sérülés következménye. Az ítélet indoklásában a másodfokú bíróság rámutatott: a jótállás időtartama alatt az eladónak kell bizonyítania azt, hogy a hiba az értékesítés után keletkezett.

    A Magyar Telekom a bíróság ítélete után vállalta ugyan a jótállási jegy helyesbítését, a BBT azonban számos ügyben azt tapasztalta, hogy a vállalkozás továbbra is a kifogásolt tartalmú jótállási jeggyel hozta forgalomba a mobiltelefonokat, és utasított el a jótállási igényeket.

    Hangsúlyozzák, hogy a Fővárosi Ítélőtábla ítéletének jelentősége messze túlmutat a Magyar Telekom által forgalmazott mobiltelefonokon, hiszen az ilyen készülékeket, vagy akár egyéb műszaki cikkeket forgalmazó más cégek által alkalmazott jótállási jegyekben épp ugyanilyen vagy hasonló rendelkezések szerepelnek.

    A testület a Ptk.-ra hivatkozva hangsúlyozza: nem elegendő a forgalmazó vagy a szakszerviz részéről annak puszta megállapítása, hogy a készülék például törött, sérült. A jótállásra kötelezettnek azt is bizonyítania kell, hogy a törés, sérülés az értékesítés utáni nem rendeltetésszerű használatra vezethető vissza, továbbá a sérülés és a termék bejelentett hibája között ok-okozati összefüggés van, azaz a sérülés okozta a hibát. A forgalmazók ugyanis csak ez esetben mentesülhetnek a jótállási kötelezettség alól.

    A Magyar Telekom azt közölte, hogy a Fővárosi Ítélőtábla korábbi ítéletét követően pontosította a jótállási jegyek szövegében a kifogásolt mondatot, és erről a honlapján korábban tájékoztatást adott ki.

    A jótállási jegyek szövegébe bekerült a "nem rendeltetésszerű használatból eredő"  kiegészítés, egyértelművé téve, hogy a jótállás a nem rendeltetésszerű használatból eredő törés, sérülés esetére nem terjed ki. Amennyiben valaki továbbra is találkozik olyan jótállási jeggyel, amelyben még nem a módosított szöveg szerepel, abban az esetben a vásárlás még a jótállási jegyek módosítása előtti időszakban történhetett - hangsúlyozza a társaság közleménye.