Tisztességtelen magatartást tanúsított a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerint a Magyar Éremkibocsátó Kft., a jogsértésekért 140 millió forint bírságot szabtak ki a vállalkozásra.
A GVH hétfői tájékoztatása szerint a kft. hamisan keltette a hivatalosság látszatát, és valótlanul állította reklámjaiban, hogy ingyenesen biztosítja az 1956-os forradalom 60. évfordulója alkalmából kibocsátott emlékérmet a magyarországi lakosoknak. Elhallgatta emellett azt, hogy több termék rendelése esetén termékenként számítja fel a csomagolási és a postázási költségeket - közölték.
A versenyhivatal megállapította, hogy az éremkibocsátó társaság valótlanul sugallta 2014 áprilisától, hogy hivatalos háttérrel rendelkezik, és a különböző érméket népszerűsítő reklámstratégiáját teljes egészében a hivatalosság, az állami elismertség látszatára építette.
Az emlékérem ingyenességével kapcsolatban is megtévesztették a fogyasztókat 2015 februárja és áprilisa között. Egy termék ingyenesként történő reklámozása ugyanis kizárólag az áru birtokbavételével összefüggő elengedhetetlen költségek felszámítását teszi lehetővé, de a vállalkozás olyan költségeket is felszámított csomagolási és postaköltségként, amelyek nem tekinthetők az emlékérem birtokbavételénél elengedhetetlennek - közölte a GVH.
A versenyhivatal megállapítása szerint arról sem nyújtott tájékoztatást a vállalkozás 2011 márciusa és 2016 júliusa között, hogy minden terméknél külön-külön számítja fel a csomagolási és a postaköltséget, ha a fogyasztó egyszerre több terméket rendel.
A GVH súlyosító körülményként értékelte, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat intenzív volt és hosszabb ideig tartott, a kampányüzenetek a fogyasztók széles körét érték el, a jogsértő kereskedelmi gyakorlat erőteljesnek minősül az 1956-os érem esetében, mert az ingyenesség ígérete egyértelműen eljutott a fogyasztókhoz, valamint a vállalkozás a jogsértésekkel jelentős gazdasági előnyhöz jutott.
Enyhítő körülményként vette figyelembe ugyanakkor a versenyhivatal, hogy a vállalkozás az 1956-os emlékérem, illetve a csomagolási és postaköltségek kapcsán visszafizette a fogyasztóknak okozott kárt, módosította gyakorlatát és kikérte az önszabályozó reklámtestület véleményét reklámkampányáról.
A GVH korrekciós tényezőként vette figyelembe a bírságösszeg meghatározásánál, hogy a Magyar Éremkibocsátó Kft. ismétlődő jogsértése miatt visszaeső, így a bírság összegét a korábbi jogsértés súlyosságával arányosan növelte - áll a versenyhivatal közleményében.