A GVH ötmillió forint bírságot szabott ki túlzó, megalapozatlan szépségápolási reklámok miatt

Fogyasztóvédelem - 2016-09-16

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) döntése szerint a Manna Natúr Kozmetikum Kft. megalapozatlan hatásokkal reklámozta egyes szépségápolási termékeit, a jogsértésért ötmillió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra - közölte a versenyhivatal pénteken. Az eljárás 29 féle kozmetikumnak minősülő Manna terméket érintett, így szappanokat, fürdőgolyókat, szépségolajokat, illóolajokat.

A GVH szerint a vállalkozás széles körben alkalmazott a kozmetikai funkciókat kisebb-nagyobb mértékben meghaladó állításokat 25 termékéről értékesítési célú, www.mannaszappan.hu honlapján 2013 júliusától 2014 októberéig.

Az egyes termékeknek megalapozatlan gyógyító hatásokat, bizonyítatlan egészségre vonatkozó kedvező hatásokat, és egyéb, a termékek használatától várható eredményekre utaló, bizonyítékokkal alá nem támasztott hatásokat tulajdonított.

A GVH kiemelte: a piaci szereplőknek igazolniuk kell a kozmetikumoknál is az általuk közzétett állítások valóságtartalmát. Különösen olyan érzékeny állításoknál, mint a különböző betegségek, egészségi problémák megelőzését, megoldását, illetve a tüneteik kezelését ígérő üzenetek.

A hatóság tudományos megalapozottságot vár el a kozmetikumok gyógyhatásának bizonyításánál, a vállalkozásoknak már reklámjaik közzététele előtt kell rendelkezniük a bizonyítékokkal.

A GVH a bírság kiszabásakor a jogsértéssel érintett termékekből származó időszaki árbevételt vette alapul.

A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a vállalkozás együttműködési szándéka jeleként módosította kereskedelmi gyakorlatát, 100 százalékos pénzvisszafizetési garanciát alkalmaz.