A HITELINTÉZETEKRE VONATKOZÓ SZABÁLYOZÁSNAK TÖRVÉNYI SZINTEN KELL VÁLTOZNIA, AZ ETIKAI KÓDEX NEM ELÉG!

Fogyasztóvédelem - 2009-09-14

A Magyar Bankszövetség átadta a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének, így hosszas egyeztetések után már csak a kormány aláírására vár a banki etikai magatartási kódex. Megdöbbentő, hogy egy erről egy televíziós adásból értesült a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége.

Sem az egyeztetési folyamatról, sem annak eredményéről a társadalmi szervezetek - az ügyfelek érdekeit védő társadalmi szervezetek - nem kaptak értesítést. Ha a jelenlegi törvények nem biztosítanak megfelelő garanciákat, akkor a törvényi hiányosságokat törvényi szinten kell pótolni.

 

A Felügyelet, a bankok és az ügyfél közötti viszony átláthatóbbá tételére alkalmas lehet egy kódex szintű szabályozás, de a jelenlegi gyakorlat megváltoztatására nem. A hitelintézetek tisztességtelen gyakorlatot folytatnak szerződésmódosításaik során, több extra költséget is áthárítva a fogyasztókra, szinte korlátlan hitelszerződés módosítási lehetőségeikkel. Ha egy bank internet használatának költsége, vagy a bankok közötti elszámolás költsége nő, azt miért az ügyfél fizeti meg?

 

Csak törvényi előírások, törvényben szabályozott szankciók érhetik el azt, hogy egyetlen lakossági hitelezéssel foglalkozó intézmény se használhassa ki gazdasági erőfölényét akkor, amikor a fogyasztóval szerződést köt. A hitelezés egész folyamatát, egészen a hitelszerződés megkötése előtti információnyújtástól a hitelekkel kapcsolatos problémák megoldásáig, a  teljes lakossági hitelezési gyakorlatot az alapján kell jogszabályi szinten szabályozni, hogy egy hitelszerződés megkötésekor két egyenlő fél áll egymással szemben.