A vásárlások egyharmada problémás volt a karácsonyi ellenőrzések során

Fogyasztóvédelem - 2012-12-19

Minden harmadik esetben problémát találtak az ellenőrök az idei karácsony előtti ellenőrzések keretében végzett próbavásárlások során, tavaly az arány még 55 százalékos volt - mondta Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szóvivője szerdán sajtótájékoztatón, Budapesten.

A kormányhivatalok kötelékébe tartozó ellenőrök az árak megfelelő feltüntetését, az akciós ajánlatok valóságtartalmát, a fogyasztói jogokról szóló tájékoztatást vizsgálták, és igyekeztek kiszűrni a vásárlókat megkárosító cselekményeket - tette hozzá a szóvivő.

    Az ellenőrök elsősorban a sok fogyasztót vonzó áruházláncokat, bevásárlóközpontokat vizsgálták, de jártak karácsonyi vásárokon és piacokon is.

    Az ellenőrzött 520 üzletben 10 ezer terméket vizsgáltak. Fogyasztóvédelmi eljárást 250 esetben indítottak, a kiszabott bírság 19,5 millió forintot tett ki. A legtöbb probléma az árak feltüntetésével, a többletszámolással, illetve az akciós árakkal volt.

    A kis- és középvállalkozásokat első esetben nem bírságolja a hatóság, viszont ellenőrzik, hogy a hiányosságokat a kereskedők a megszabott határidőn belül pótolják-e.

    Minden karácsony előtt ellenőrzik a fényfüzérek biztonságát, továbbra is mindössze 10 százalékuk megfelelő.

    Az on-line áruházaknál a leggyakoribb probléma az, hogy nem hívják fel kellő súllyal a vásárlók figyelmét a jogaikra, például arra, hogy az átvételtől számítva 8 munkanapon belül elállhatnak a vásárlástól