Ma már elmondhatjuk, hogy szinte Magyarország teljes lakossága rendelkezik mobiltelefonnal. A mobilszolgáltatás egy olyan piac, ahol a három szolgáltató között nagyon szoros verseny folyik. A fogyasztókat folyamatosan érik döntésre kényszerítő reklámok. Gyorsan változnak az információk, ez pedig a fogyasztó racionális döntését befolyásolja.
2007-ben a Fogyasztóvédelmi eseti bizottság is vizsgálta a kérdéskört, akkor több fogyasztói panasz érkezett a hűségnyilatkozatokkal, a vásárlói szándékot erősítő reklámokkal kapcsolatban. Az azóta eltelt időszakban a hatóság aktív jelenlétével komoly előrelépések történtek.
Erre való tekintettel a Fogyasztóvédelmi bizottság ülést tartott, melyen megvitattuk a mobiltelefon- és mobilinternet szolgáltatással kapcsolatos fogyasztóvédelmi kérdéseket. E témakör megtárgyalása során meghallgatta a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal, valamint az érintett szolgáltatók: a Magyar Telekom Nyrt., a Telenor Magyarország Zrt., valamint a Vodafone Magyarország Zrt. képviselőit.
A bizottság a tegnapi ülésen megállapította, hogy a hatékony fogyasztóvédelem egyik alapvető kérdése ezen a területen is a megfelelő tájékoztatás a tudatos fogyasztói magatartás kialakítása érdekében, amely különösen az újonnan bevezetésre kerülő szolgáltatások esetében alapvető fontosságú. E feladat ellátásában – a szolgáltatók mellett – fontos szerep hárul a fogyasztóvédő társadalmi szervezetekre is. A képviselők álláspontja szerint a hírközlés alapszolgáltatás, amelyet azokon a jelenleg ellátatlan területeken is fejleszteni szükséges, ahol viszonylag kevesebben veszik igénybe a szolgáltatást. Emiatt a fejlesztések megvalósításához kormányzati szerepvállalás is szükséges.
A bizottság megfontolásra ajánlja – az európai uniós szabályozás alapul vételével – mobilinternet-adatroaming esetében felső határ, limit alkalmazását, amely segítségével elkerülhetők a sokkolóan magas összegről szóló számlák.
A hűségnyilatkozatok esetében biztosítani kell a szerződéstől való elállás megfelelő lehetőségét, valamint az arányosságot a termék, illetve szolgáltatás és a hűségnyilatkozat időtartama között. A jogi szabályozás és a piaci versenyt támogató intézkedések ezen a téren is erősíthetik egymást.
Mint a bizottság elnöke fontosnak tartom további konzultáció folytatását, hiszen, az egységes szolgáltatás, az országos lefedettség mindannyiunk számára nemcsak a szabadidőben, hanem a munka során is ma már nélkülözhetetlen eszköz.
Simon Gábor,
a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke