Fogyasztóellenes, felháborító szolgáltatói követelés – Fizess, hogy fizethess!

Fogyasztóvédelem - 2012-03-16

A Telekom Nyrt. 2012. május elsejétől külön tranzakciós díjat fizettetne ki azokkal a fogyasztókkal, akik személyesen vagy postai csekken egyenlítik ki számlájukat - derül ki a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez beérkező fogyasztói megkeresésekből. A fogyasztók érdekeit jelentősen sértő tisztességtelen magatartás miatt a FEOSZ bejelentéssel fordul a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz.

A napokban tömegével kaptak a Telekom Nyrt. ügyfelei arra vonatkozó tájékoztatást, hogy azoknak a fogyasztóknak, akik a szolgáltató üzleteiben személyesen vagy postai úton rendezik számlájukat, külön 142 forintos, úgynevezett tranzakciós díjat kell majd fizetniük. Ez a gyakorlat teljes mértékben ellentétes a fogyasztók érdekeivel, többekközött azért, mert Magyarországon még mindig a postai csekkes befizetési mód a legelterjedtebb.

 

 

Ugyanígy érthetetlen, hogy személyes díjkiegyenlítés esetén miért kerül a tranzakciós díj felszámításra. Ez esetben ugyanis a fogyasztó keresi fel a szolgáltató üzletét, így a vállalkozás számára semmilyen adminisztrációs, illetve postaköltség nem keletkezik, ami a díj kiszámlázását indokolná. 

 

 

A szolgáltatásnak ára van, azt kell befizetni. A befizetés módját viszont nem lehet megsarcolni, pénzzel büntetni. Szövetségünk hangsúlyozza, hogy a szolgáltató által bevezetnikívánt gyakorlat tisztességtelennek számít, hiszen a fogyasztókat terhelő külön díjfizetési kötelezettséggel, mint ellenszolgáltatással szemben semmilyen valós szolgáltatást nem nyújt a Telekom. A nyugta, csekk kiállítása ugyanis a vállalkozás által nyújtott szolgáltatás elválaszthatatlan része, amelyért külön költséget nem lehet felszámítani.

 

 

Különösen érintett e szempontból a speciálisan védendő fogyasztók, azaz a nyugdíjasok köre, hiszen ők vannak a legjobban hozzászokva a postai csekken történő befizetéshez. Elenyésző ugyanis azon szépkorúak száma, akik csoportos beszedési megbízással vagy eseti átutalással rendeznék rendszeresen számláikat.

 

 

A Telekom tájékoztatása szerint a fogyasztónak lehetősége van ugyan felmondani 15 napon belül a szerződési feltételek módosulása miatt a szerződést, de nem szabad elfelejteni, hogy hűségszerződés esetén ekkor az ezzel járó kötbért is meg kell fizetni. Sok fogyasztó ugyanis a szolgáltató által kínált kedvezményekre való tekintettel eleve már hűségszerződést köt, tehát kötelezettséget vállal arra, hogy meghatározott ideig igénybe veszi a vállalkozás szolgáltatását. Most azonban a fogyasztó hiába szabadulna a plusz fizetési költségtől, keresve esetleg más szolgáltatót, már azért is súlyos kötbért kell kifizetnie, ha szerződését felbontja.

 

 

A szolgáltató tájékoztatása alapján a fogyasztó választhatja ugyan a Távszámla online alapon működő fizetési rendszert számlái kiegyenlítésére, ekkor díjmentes a fizetés, azonban ezt csak az internetes hozzáféréssel rendelkező ügyfelek tudják igénybe venni. Így például az a fogyasztó, aki csak telefonos vagy televíziós szolgáltatásra fizetett elő, ugyanúgy a külön kiszámlázott tranzakciós díj megfizetésére kényszerül.

 

 

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége a fentiek miatt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósághoz és a Telekom Nyrt.-hez fordul azért, hogy ne kerülhessen sor a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tanúsítására.