Fogyasztók és a karácsony

Fogyasztóvédelem - 2006-12-15

Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Hajdú-Bihar Megyei Szervezete az elmúlt hetekben a közelgő ünnepekkel kapcsolatos, ilyenkor szokásos vásárlási lázra tekintettel is hasznos tanácsokat ad  a karácsonyi ajándék vásárlásokhoz, amelyeket  a mindennapi vásárlások, vagy a nagyobb értékű családi beruházások során is érdemes figyelembe venni.

Kezdjük a leggyakoribb panaszokokkal és ahhoz kapcsolódó tanácsokkal:

 

Ø      Tegyük el a blokkot, számlát, nyugtát, mert szükség esetén csakis azzal tudunk eredményesen reklamálni!

 

Ø      Ha eltérő árak vannak az árun vagy polcán, a fogyasztóvédelmi törvény alapján jogunk van a legalacsonyabbat választani! Nem számít, mire hivatkoznak az üzletben, a fizetés után (mert gyakran csak a blokkból látszik az ártöbblet) nyomban reklamáljunk – néhány percen belül vissza fogjuk kapni a pénzünket. Ne hagyjunk ott az üzletekben évi talán sok ezer forintot pusztán azért, mert fizetés után elfelejtjük átfutni blokkunkat, számlánkat!

 

Ø      Tévedés azt hinni, hogy a kereskedőnek akár aznap vissza kellene vennie tőlünk a hibátlan árut, mert mi meggondoltuk magunkat. Bevásárlás, ajándékvétel előtt természetesen megkérdezhetjük, visszaveszi-e, mert sokan megteszik, hogy több törzsvevőjük legyen.

 

Ø      Ne vegyünk olyasmit, amin nincs magyar nyelvű címke, illetve amihez hiányzik a magyar nyelvű kezelési-használati útmutató!

 

Ø      Kockázatos utcán, piacon elektromos készüléket,  márkás ruhát, cipőt venni. Nem tudjuk kipróbálni, sokszor eleve gyatra minőségű (vagy éppen veszélyes, mint az olcsó, ám könnyen kigyulladó vasaló), illetve szinte bizonyosan hamisított.

 

Ø      Nem igaz, hogy mérgezők, rákkeltők az E-számos adalékanyagokat tartalmazó élelmiszerek. De a sok E-számos címkére gyanakodhatunk: gyenge minőséget takargatnak, szépítgetnek a tucatnyi vagy még több ízfokozó, színezék stb. felhasználásával. Allergiásoknak külön is kell figyelniük.

 

Ø      Ha bármilyen gondunk van, kérjük el a vásárlók könyvét, és tömören írjuk bele panaszunkat! A bejegyzés eredeti példány a miénk, az jól jöhet később, az üzletnek pedig 30 napon belül válaszolni kell.

 

Ø      Mérlegeljük – a reklámoktól függetlenü­l – vásárlás előtt, mire van valójában szükségünk. Ebben és a panaszok egyszerű, gyors megoldásában is sokszor segítséget nyújthat az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület és reklámmentes havilapja, a Kosár magazin. (Ez utóbbi honlapján: www.kosarmagazin.hu további tanácsok olvashatók.) 

(folytatjuk) 

 Káposztás István

az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület

Hajdú-Bihar megyei elnöke