Fogyasztókat megtévesztő hirdetés a RYANAIR-től

Fogyasztóvédelem - 2007-12-15

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) álláspontja szerint az ír RYANAIR diszkont légitársaság, egy országos magyar napilapban megjelent hirdetése jogszabálysértő, mivel alkalmas a fogyasztók megtévesztésére, mert az olvasó számára elsősorban az derül ki, hogy mindössze 3 Ft-tól lehet repülőgéppel utazni a hirdetésben szereplő városokba Budapestről a karácsonyi bevásárló körútra.

A hirdetés szövege – kivéve a 3 Ft feltüntetését – angol nyelvű, így csak az angol nyelvet ismerő fogyasztók tájékozódhatnak arról, hogy ez az ár egy útra vonatkozik és az út teljes költsége 3 Ft-nál több, de maximum 5.604 Ft. Mindez az apró betűs tájékoztatásból derül ki, ahogy az is, hogy bankkártyás jegyfoglalás esetén személyenként, repülőutanként még 745 Ft-ot kell fizetni.

 

Az ilyen jellegű tájékoztatás sérti a fogyasztók tájékoztatáshoz való jogát, mivel a fogyasztók nem rendelkeznek a szolgáltatás választás megkönnyítéséhez szükséges olyan alapvető ismeretekkel, mind a szolgáltatás ellenértékeként fizetendő díj.

A fogyasztók tájékoztatásának teljes körűnek, érthetőnek, egyértelműnek kell lennie, így az út teljes költségét tartalmaznia kell. A hirdetésben a 3 Ft-os ár a szembetűnő, hiszen ez jelenik meg a legnagyobb betűméretben. A fogyasztóvédelmi törvény rendelkezései szerint az eladási árat, az egységárat és a szolgáltatás díját a Magyar Köztársaság területén törvényes fizetőeszköz szerint meghatározva, egyértelműen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan, magyar nyelven kell feltüntetni. A Magyar Köztársaság területén fogyasztói forgalomba hozott áru és szolgáltatás áraként a fogyasztói forgalomban fizetendő árat kell feltüntetni.

 

Azok a hasonló tevékenységet végző gazdálkodó szervezetek, amelyek a jogszabályoknak megfelelő, teljes körű, az oda-vissza út összes költségét tartalmazó hirdetéseket, tájékoztatásokat bocsátanak a fogyasztók rendelkezésére, az ilyen és hasonló hirdetések  miatt hátrányba kerülhetnek, mivel a fogyasztók általában a szolgáltatás ára alapján választanak repülőutakat.