Még csak a tavasz első fuvallatainak örvendezünk, de sokan máris a nyaralásukat tervezgetik. Azért, hogy ne érhessék kellemetlenségek a nyári szabadságukat idehaza, vagy külföldön töltőket, néhány jó tanáccsal kíván segíteni a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Mivel minden évben előfordul, hogy egy-egy utazási iroda bedobja a törülközőt, és csődje miatt nem tudja el-vagy hazaszállítani utasait, ezért egyáltalán nem mindegy, milyen utazási irodával szerződünk. Fontos tudnunk, hogy a jogszabályi változások hatására ma már csak olyan vállalkozás szervezhet utazást, amely a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal engedélyével rendelkezik. Amennyiben ilyen engedéllyel rendelkező szolgáltatót veszünk igénybe, és az mégsem képes anyagi helyzete folytán szolgáltatni, úgy az iroda által megjelölt hitelintézethez, illetve biztosítóhoz fordulhatunk közvetlenül.
Szintén fontos tudnunk, hogy az utazási szerződés csak írásban köthető, és annak a szolgáltatás minden lényeges elemét tartalmaznia kell. Így nem kerülhetnek elő utólag olyan rejtett költségek, melyekről nem tudtunk a szerződés megkötésekor. Mindig tanácsos elolvasni azonban az általános szerződési feltételeket és az utazási katalógust is, amelyek kiegészítő információkat tartalmazhatnak, például a külföldi idegenforgalmi szokásokról, a hazaitól eltérő szolgáltatási színvonalról.
Azt is szem előtt kell tartanunk, hogy bizonyos feltételek esetén, ha a szerződés tartalmazza az utazási iroda arányosan emelheti az utazási díjat, például üzemanyagköltségek, adó, illeték, vagy a deviza forintárfolyamának változása miatt. Ebben az esetben azonnal írásban kell közölni a módosítás indokát és mértékét az utassal, és az utazás megkezdése előtti húsz napon belül már semmilyen emelés nem valósulhat meg. Ha a díjemelés pedig a nyolc százalékot meghaladja, az utas dönthet arról, hogy eláll a szerződéstől.
Azért sem árt alaposan áttanulmányozni a szerződésünket, hogy ne érjen bennünket meglepetés abban az esetben sem, ha saját elhatározásunkból – például anyagi, családi vagy egyéb okból – elállunk a szerződéstől. Erre az esetre ugyanis bánatpénz kiköthető, mely nem haladhatja meg a szolgáltatási díj teljes összegét, és az utazás megkezdését megelőző hatvan napnál korábbi elállás esetére egyáltalán nem követelhető.
Ha már eljutottunk utazási célunkra, és ott tapasztaljuk, hogy a szolgáltatás nem felel meg a szerződésben foglaltaknak, akkor azonnal értesíteni kell az utaskísérőt, vagy ha ilyen nincs, a helyszíni szolgáltatót. Ebben az esetben jegyzőkönyvet kell felvenni, amit nem árt, ha utastársainkkal is aláírunk, valamint fényképeket készítünk a kifogásolt területről, szállásról, ételekről, stb.
Ha pedig hazaérkezésünket követően nem tudunk egyezségre jutni az utazási irodával a fenti problémák esetén például az ár csökkentése, vagy kártalanítás érdekében, akkor ez után fordulhatunk az ingyenes és gyors eljárást biztosító békéltető testületek egyikéhez.
Miután elterjedtek az olcsó, úgynevezett fapados légi járatok, egyre több hazai fogyasztó utazik repülővel szerte Európa nagy városaiba. Ezen járatokra ugyanolyan szabályok vonatkoznak, mint a hagyományos légi társaságokra. Így ha a járatot törlik, vagy – nem a mi hibánkból – visszautasítják a beszállásunkat, akkor kártalanításra és a jegy árának visszatérítésére vagyunk jogosultak. Az Európai Bíróság tavaly ősszel meghozott ítélete alapján ráadásul akkor is jár a jogszabályban meghatározott kártalanítási összeg (250-600 euró a repülőút hosszától függően), ha a járatunk több mint három órás késéssel érkezik a célállomásra.
Mivel időben még távol a nyár, így van lehetőség átgondolni az egyes utazási irodák ajánlatait, valamint a szolgáltatásokat és az árakat összehasonlítani. Tegyük meg, mielőtt családunkkal, barátainkkal nyakunkba vesszük hazánkat, Európát vagy akár a világot, és tájékozódjunk alaposan jogainkról, lehetőségeinkről, hogy véletlenül se rossz szájízzel térjünk haza az utazásról!