Három kiskereskedelmi láncra összesen 14 millió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A Tesco és a Spar reklámújságjaiban a fogyasztók megtévesztésére alkalmas információk jelentek meg, a Cora pedig nem tartotta be korábban a GVH előtt vállalt kötelezettségeit.
Tesco – 10 millió Ft
A Tesco Zrt.-t amiatt vizsgálta a versenyhatóság, hogy a kiskereskedelmi lánc 2008. január 3. és 2008. március 6. között megjelent reklámújságjaiban közölt információk alkalmasak voltak-e a fogyasztók megtévesztésére. Kiderült, hogy egyes akciós termékek nem voltak elérhetőek a fogyasztók számára, más termékek esetében viszont nem volt valós a meghirdetett árkedvezmény. Mindez alkalmas volt a fogyasztók megtévesztésére, így a Tesco 10 millió forintos bírságot kapott. A GVH enyhítő körülményként értékelte, hogy a kiskereskedelmi lánc az induló készlet hiányát vagy a készletfogyást számos esetben utánszállítással vagy helyettesítő termék biztosításával orvosolta. Jelentős enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a Tesco különös erőfeszítéseket tesz a készlethiányok elkerülése érdekében.
Spar – 1 millió Ft
A GVH a Spar akciótartási gyakorlatát is vizsgálta. A vállalkozás Interspar áruházaiban több akciót is tartott 2008. január 3. és január 23. között. Kiderült azonban, hogy az akció ideje alatt egyes termékek nem voltak elérhetők, egy tálas mixer esetében pedig az áruházlánc nem valós tájékoztatást adott a fogyasztók által elérhető kedvezmény mértékéről. Mindezek miatt a Spar egymillió forint bírságot kapott. Enyhítő körülménynek bizonyult, hogy a hiányzó kedvezményes árú termékeket a Spar megrendelte ugyan, de azok a szállító hibájából nem érkeztek meg az áruházakba. A Spar esetében kicsi az esélye annak, hogy a megtévesztő hirdetések alkalmasak lettek volna a fogyasztók becsalogatására, hiszen az Interspar áruházak a települések belső részén, a fogyasztókhoz közel helyezkednek el, így a hoppon maradt vevők könnyen választhatnak más üzletet bevásárlásukhoz. A bírság így tulajdonképpen a feltüntetett árkedvezménnyel kapcsolatos. Ebben az esetben viszont a Spar csak egyetlen termék esetében adott megtévesztő tájékoztatást az elérhető kedvezmény mértékéről.
GVH álláspont
A GVH álláspontja szerint bármely vállalkozás tart akciót, elvárható tőle, hogy az erről adott tájékoztatás alapján a fogyasztó pontos képet kapjon az akció mibenlétéről, a részvétel feltételeiről, az akcióban részt vevő termékekről. Az akció versenyjogsértő, ha az adott termék az akció ideje alatt egyáltalán nem kapható, vagy ha a vállalkozás irreálisan alacsony indulókészlettel készült fel az akcióra. Ilyen esetben a „készlet erejéig érvényes” kitétel alkalmazásával sem lehet elkerülni a fogyasztók megtévesztését, hiszen a vevők éppen e kitétel hatására időzítik vásárlásaikat az akciós időszak elejére. A GVH szerint a minimálisan elvárható induló készlet nagyságának legalább el kell érnie a korábbi, nem akciós időszak átlagos forgalmának kiegyenlítéséhez szükséges mennyiséget.
Cora – 3 millió Ft
A GVH utóvizsgálat keretében ellenőrizte, hogy a Cora áruházakat működtető magyar Hipermarket Kft. teljesíti-e kötelezettségvállalását. Korábban amiatt indult eljárás, mert a vállalkozás hirdetéseiben elhallgatta, hogy az általa forgalmazott kerékpárokra csak akkor érvényes a jótállás, ha külön díj fejében a Magyar Hipermarket Kft. által kijelölt szakszervizben helyezik üzembe a kerékpárt. A vizsgálat lezárult, mert a vállalkozás megígérte, hogy erről a körülményről tájékoztatja a fogyasztót reklámjaiban az eladás helyén és a vevőszolgálatnál is. A tavaly októberben indított utóvizsgálat megállapította, hogy az áruházlánc katalógusaiban a kerékpárokra vonatkozóan szerepelt a tájékoztatás, de az eladási helyeken és a vevőszolgálaton nem. Ráadásul más, ugyancsak szakszervizt igénylő termékek (gáztűzhely, klímaberendezés, autó hifi) esetében továbbra sem figyelmeztette a fogyasztókat. Mivel a vállalkozás kötelezettségét nem teljesítette maradéktalanul a GVH 3 millió forint bírságot szabott ki rá. A Magyar Hipermarket Kft. azonban tett lépéseket a hasonló jogsértések elkerülése érdekében, hiszen decemberi katalógusában már *-gal jelölte azokat a termékeket, ahol a jótállást feltételhez köti. A katalógus oldalainak alján pedig kisebb méretű, de olvasható betűkkel szerepel az alábbi magyarázat: „a *csillaggal jelölt termékek esetében a gyártó a jótállás feltételeként előírja, hogy a vásárlást követően az üzembehelyezést (beszerelés, stb.) szakember vagy szakszerviz végezze, aminek díja általában 4.000-25.000 forint közötti, azonban egyedi esetekben ettől eltérhet, amire áruházainknak nincs ráhatása.” Ezen felül a Cora 2008. decemberének első felében valamennyi áruházában a kerékpárok és az többi termék eladási helyein táblákat helyezett el, amelyeken ugyancsak szerepel a fenti tájékoztatás.
(Mai Piac)