Hibás termékektől a leértékelésig

Fogyasztóvédelem - 2009-12-14

A karácsonyi ajándékbeszerzések utolsó rohamában, de a közelgő ünnep utáni nagy leértékelések és akciók idején is jól jöhet néhány jó tanács: mire érdemes odafigyelni vásárlásaink során, hogyan érvényesíthetőek fogyasztói jogaink? Ebben segít a Kosár magazin összefoglalója.

Blokk nélkül ne vegyünk semmit!

 

 

 

Talán már elcsépeltnek is tűnhet, mégsem lehet elégszer hangsúlyozni: vásárláskor mindig kérjük el a blokkot, és azt őrizzük is meg! A jogszabály ugyanis kimondja, hogy a vásárlás ellenértékének megfizetését igazoló bizonylatot reklamáció esetén be kell mutatnunk.

 

 

 

Nem minőségi hibás termékek

 

 

 

Az üzletben vásárolt termékeknél, ha nem minőségi kifogásról van szó – jogszabályi kötelezettség hiányában – kizárólag a kereskedő döntésén múlik, hogy becseréli-e azt másra, esetleg visszafizeti-e a vételárat. Célszerű, ha a vásárláskor ezt tisztázzuk a kereskedővel, sőt a biztonság kedvéért jó, ha a blokkra rá is íratjuk a bolt feltételeit (például, hogy hány napon belül vihetjük vissza, visszaadják-e a pénzt vagy le kell vásárolnunk az összeget).

 

 

 

Ha meghibásodik az ajándékba kapott termék

 

 

 

Minőségi kifogás érvényesítésekor elsősorban kijavítást vagy kicserélést kérhetünk. Bármelyiket választjuk is, a kereskedő hivatkozhat arra, hogy nem tudja teljesíteni, illetve, hogy számára ez a másikhoz képest aránytalan többletköltséggel jár. Ha egyik feltételnek sem tud eleget tenni az eladó, akkor árleszállítást igényelhetünk, vagy elállhatunk a szerződéstől.  Ez utóbbinál visszaadjuk a terméket, és készpénzben visszakapjuk a vételárat. Mivel a jogszabályok nem ismerik a levásárlás fogalmát, ebben az esetben nyugodtan ragaszkodjunk a készpénzhez. 

 

 

 

Internetes vásárlás

 

 

 

Internetes vásárlás esetén a kézhezvételtől számított nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhatunk a vételtől, vagyis visszaküldhetjük a terméket, és kérhetjük a vételár visszafizetését. Ilyenkor kizárólag a visszaszolgáltatással kapcsolatos költségek terhelnek bennünket. Bizonyos termékeknél nem érvényesül az elállási jog, így például, ha újság előfizetést vásárolunk, vagy ha a CD, DVD, számítógépes játék csomagolását kibontjuk.

 

Fontos, hogy írásban kell elállni a szerződéstől, nem elegendő, ha telefonon jelezzük a kereskedőnek.

 

Egyre népszerűbbek az aukciós honlapok, ezek azonban árverésnek minősülnek, így ha itt vásárolunk, arra a jogszabály alapján nem vonatkozik az elállási jog.