A Sweep (söprögetés) nevű átfogó vizsgálatot 2009. májusában indította el az Európai Bizottság, melyet a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokkal együttműködésben végeztek el 26 tagállamban, valamint Norvégiában és Izlandon. A Sweep célja az volt, hogy átvilágítsák, „tisztára söpörjék” az elektronikai termékeket forgalmazó webáruházakat. A vizsgálat során megállapítható volt, hogy a a legfőbb problémák fogyasztói jogokkal kapcsolatos megtévesztő információk közzététele, a hibás árfeltüntetés valamint a kereskedők adatainak hiánya voltak. A Bizottsági intézkedéscsomag eredményeképpen a webáruházak mára kiküszöbölték a hibákat, és jóval megbízhatóbban működnek.
John Dalli, az egészségügyi és fogyasztóvédelmi politikáért felelős biztos nyilatkozatában elmondta, hogy “Az átfogó ellenőrző intézkedések mind azt a célt szolgálják, hogy az Unió fogyasztóvédelmi rendelkezéseit szigorúan betartassák, átlátható árakat és megfelelő tájékoztatást biztosítsanak a fogyasztók számára. A mai eredmények azt mutatják, hogy az ellenőrzések működnek. A fogyasztói bizalom növekedése, amelyet az átfogó ellenőrző intézkedések is generálnak, a becsületes kereskedőknek is előnyös. Az átfogó jogérvényesítő intézkedési csomagok folytatása terén eltökéltek vagyunk, és már azt is tudjuk, melyik lesz a soron következő vizsgálati szektor”.
A “Sweep” (söprögetés) az Európai Unió tagállamainak fogyasztóvédelmi hatóságai közti együttműködés keretében végrehajtott ellenőrző intézkedéscsomag, mely során egy meghatározott szektorban vizsgálják a fogyasztói jogok betartását. Az elektronikai termékeket árusító webáruházak ellenőrzésére 2009. májusában került sor, mely során 369 weboldalt vizsgáltak meg. A 369 internetes kereskedő közül mára 310 (84%) működik az uniós jognak megfelelő mértékben, mely majdnem duplája a 2009-es adatoknak (44%). Az ellenőrzés során az uniós rendelkezéseket megszegő weboldalakat vagy megbírságolták vagy bezárták.
Az ellenőrzésnek hála ma:
- a weboldalak 86%-a ad megfelelő tájékoztatást a fogyasztói jogokról (pl. az indokolás nélküli elállási jogról) szemben a 2009-ben mért, 64%-os aránnyal;
- a webáruházak 94%-a helyesen tünteti fel a termékek árát, míg 2009 májusában csak 75% tett így;
- a kereskedő neve, székhelye és elérhetőségei már a weblapok 95%-án szerepel, ami 13%-kal több, mint 2009-ben.
Az elektronikai termékeket árusító webáruházak sweep akciójának sikerét látva a Bizottság következő lépésben a jegyárusítással foglalkozó internetes felületek ellenőrzését tervezi.