Lezárult az átfogó versenyhatósági vizsgálat a TV-szolgáltatások piacán: a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a fogyasztók igényeinek jobb kiszolgálása, és a verseny feltételeinek javítása érdekében több javaslatot is megfogalmazott, közöttük a szolgáltatóváltási folyamat további könnyítését.
A GVH 2020 nyarán indított átfogó ágazati vizsgálatot a hazai médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán, mivel az ágazati szereplők egy része versenyproblémákat, illetve a piac rendellenes működését jelezteA vizsgálat során több lépcsőben keresték meg a hazai médiaszolgáltatási és műsorterjesztési piac jelentősebb szereplőit: 18 hazai és külföldi székhelyű médiaszolgáltató cég, 11 műsorterjesztő vállalkozás és három hírközlési szakmai szervezet kapott több körben adatkérő végzéseket az eljárás során.
A vizsgálat szerint a magyar fogyasztók kifejezetten nehezen váltanak műsorterjesztési szolgáltatót. Ennek orvoslására a GVH javasolja a szolgáltatóváltási folyamat további könnyítését. A szolgáltatóváltásra vonatkozó jelenlegi szabályrendszer megfelelőnek tűnik, azonban annak gyakorlati megvalósítása problémákat vet fel. Érdemes lenne a szerződések megszüntetésére vonatkozó rendelkezések betartását szigorúbban is ellenőrizni vagy szankcionálni - jelezte a hatóság.
Az ágazati vizsgálatban áttekintett piaci viszonyok körében a GVH feltárta azt is, hogy az analóg műsorterjesztési szolgáltatások Magyarországon továbbra is jelentős arányban vannak jelen, ez kihatással van a műsorterjesztési szolgáltatók versenyhelyzetére.
A hatóság részletesen elemezte a lakosság elvárásait, a műsorterjesztők közötti verseny erősségét és költségeik alakulását, hogy olyan javaslatokat fogalmazhasson meg, amelyekkel a piaci verseny tovább élénkíthető a fogyasztók javára. Különös jelentőséget adott a vizsgálatnak a koronavírus-járvány, hiszen a szabadidős programlehetőségek beszűkülése fókuszba helyezte a televíziózást.
A kutatás alapján a magyar fogyasztók elsősorban az árak és a szolgáltatás minősége alapján választanak televíziós szolgáltatót, emellett fontos számukra a segítőkész, gyors ügyintézés és hibaelhárítás. Igényeiket legjobban a nagy méretű műsorterjesztők tudják kielégíteni, amelyekkel alapvetően elégedettek is.
A televízióadást a médiaszolgáltatók állítják össze, majd azt a műsorterjesztők műsordíj ellenében szerzik be tőlük, hogy eljuttassák a nézőkhöz.
A GVH árelemzése alapján minél nagyobb előfizetői bázissal rendelkezik egy műsorterjesztő, annál kedvezményesebb feltételekkel juthat beszerzési oldalon a televíziós csatornákhoz. Ez fogyasztói előnyöket is hordoz, hiszen az alacsonyabb beszerzési árak jellemzően megjelennek kedvezőbb előfizetési díjaikban is.
Magyarországon a nagy műsorterjesztők mellett több, kisebb fogyasztói kört kiszolgáló TV-szolgáltató működik. Annak érdekében, hogy a kisebb szereplők is kedvezőbb díjakért szerezhessék be a nézőknek sugárzott televíziós csatornákat, célszerű lehet közös fellépésük, a versenyjogi szabályok betartásával a GVH szerint.
A műsorterjesztők előfizetőszámainak alakulása azt mutatja, hogy a technológiai változások ellenére a lineáris televíziószolgáltatás iránti kereslet nem csökkent Magyarországon az elmúlt években. Ugyanakkor megfigyelhető a nagyobb műsorterjesztő cégek felé való elvándorlás. A kis műsorterjesztők 60 százalékánál jelentősen csökkent az előfizetőszáma az elmúlt öt évben. A közepes műsorterjesztők együttes előfizetőszáma is enyhén csökkenő trendet mutatott, míg az országos lefedettségű három nagy műsorterjesztő (Digi, Telekom, Vodafone) együttes ügyfélszáma ezalatt folyamatosan nőtt. A versenyhivatal részletes szakmai javaslatait is tartalmazó jelentése, a piaci szereplőktől érkezett észrevételek összefoglalója, továbbá a közzétételt kérő vállalkozások érdemi észrevételeit tartalmazó dokumentumok elérhetők a hivatal honlapján.