Megjelent a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének idei második fogyasztóvédelmi jelentése, amelyben a hitelezési, befektető-védelmi és panaszkezelési kockázatokról ír a hatóság.A PSZÁF szerint a lakossági hitelezéssel kapcsolatos főbb fogyasztóvédelmi kockázatok elsősorban a már fennálló hitelállományokhoz kapcsolódnak.
A lakossági eladósodottság szintje még mindig magas, a fizetési késedelemmel rendelkező ügyletek aránya augusztusig tovább nőtt, majd ezen a szinten stabilizálódott.
A lassú ütemben csökkenő, hosszú lejáratú hitelállományok és a még mindig jelentős háztartási devizakitettség kezelése a jelenlegi - és várhatóan a következő évekbeli - banki működés egyik kulcsfontosságú feladata.
A szervezet jelentésében azt írja, hogy a fix árfolyamú végtörlesztés hatására a deviza alapú hitelállomány aránya a teljes lakossági hitelállományban - az árfolyamhatás kiszűrésével - a 2011. szeptemberi 60,3 százalékról 2012. január végére 54 százalékra (árfolyamszűrés nélkül 68,8-ról 62,5 százalékra) csökkent, azóta pedig lényegében stagnál. Az ingatlanjelzálog-fedezetű hiteleknél a végtörlesztés hatására az árfolyamszűrt devizaarány a 2011. szeptemberi 66,7-ról 2012. február végére 56,4 százalékra, októberre 54,6 százalékra változott.
A PSZÁF tájékoztatása szerint az elmúlt fél évben a meglévő hitelállományok árazása rendszerszinten nem változott jelentősen, enyhe emelkedés a fogyasztási célú hiteleknél volt. Fogyasztóvédelmi szempontból kockázatot jelenthet, ha ez az emelés nem támasztható alá a szerződési feltételekkel, ezért erre a PSZÁF a jövőben külön figyelmet fordít.
Várakozások szerint a hitelezés a lakossági fogyasztási kölcsönök állományának bővülésével erősödhet ismét. A PSZÁF a felelős hitelezésre vonatkozó érvényes szabályok, így különösen a hitelezhetőségi limitek betartását várja el a pénzügyi szolgáltatóktól, mert fogyasztóvédelmi szempontból kockázatot jelenthet, ha az új hitelekkel a szolgáltatók a már eladósodott ügyfeleket célozzák meg.
A PSZÁF várakozásai szerint a 2009. évi 200 ezerről az idén várhatóan 300 ezer fölöttire nő a pénzügyi szervezetekhez benyújtott panaszok száma, és szektoronként jelentősen eltérő, hogy az adott intézmények ezek mekkora hányadát ítélték megalapozottnak. A panaszkezelés során elkövetett jogszabálysértések, problémák megoldására a PSZÁF - felügyeleti rendeleteket, panaszkezelési ajánlást és fogyasztóvédelmi tájékoztató kiadványt is magába foglaló - komplex intézkedéscsomagot dolgozott ki.