Sor kerül a személytaxi-szolgáltatás, a fiatalkorúak dohány-, illetve alkoholtermékekkel történő kiszolgálásának ellenőrzésére, valamint a zenés-táncos szórakozóhelyekre vonatkozó előírások betartásának vizsgálatára is.
Tekintettel a turisztikai főszezonra elsősorban az idegenforgalmilag frekventált helyeken működő (vízpart, strand, wellness és gyógyturisztikai helyek) vendéglátó-ipari egységek, az éjszakai szórakozóhelyek, fesztiválok és más, nagy tömegeket és külföldieket is vonzó rendezvények ellenőrzése indokolt. A vizsgálatok a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytató vállalkozások kiszűrésére, valamint az árfeltüntetésre vonatkozó jogszabályi előírások megtartásának ellenőrzésére irányulnak.
A témavizsgálat során kiemelt hangsúlyt kap a fogyasztók vagyoni érdekét sértő tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok (pl. „vásárlói megkárosítás”, „többletszámolás”) feltárása.
A vizsgált vendéglátó-ipari egységeknél az NFH vizsgálata az alábbiakra terjed ki:
• a szeszes, illetve alkoholmentes italok térfogat ellenőrzése (szűk mérése).
• a tömegre értékesített termékek (pl. grillezett hús, hurka, kolbász, drazsé, gumicukor, pogácsa) mérése pontosságának ellenőrzése
• a felszolgálási díj feltüntetésének ellenőrzése. (az érintett termék árával együtt ugyanazon árkiíráson vagy árjegyzéken kell feltüntetni)
• a kereskedők nyugta vagy számlaadási kötelezettségének ellenőrzése,
• a mérőeszközök hitelességének ellenőrzése
A hatóság vizsgálni fogja továbbá, hogy az értékesítés során nem valósul meg tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat:
Megtévesztő gyakorlatnak minősül egyebek mellett az is, ha a kimérve kínált élelmiszereket úgy értékesít a vállalkozás, hogy annak tömegébe a csomagoló anyag tömegét is beleméri, hiszen ilyenkor a kifizetésre kerülő termék tömegének mértéke növekszik a csomagoló anyagáéval. Ez esetben a fogyasztó az általa megvásárolni kívánt termék tömegére vonatkozóan valótlan tájékoztatást kap, amely következtében számára magasabb ár kerül felszámításra, vagyis sérülnek vagyoni érdekei.
Megtévesztés állapítható meg akkor is, amikor nem a csomagolóanyag belemérése miatt, hanem egyéb okból kifolyólag kerül sor a kiszolgált mennyiségnél nagyobb tömeg megállapítására (pl. pontatlan mérlegbeállítás, a mérési eredmény leolvasásánál a mérleg nyelve még nincs nyugvó állapotban, kisebb súlypótló eszköz használata), vagyis a fogyasztó megtévesztésére a kiszolgált mennyiség tekintetében.
A vizsgálat kiterjed a kereskedelmi tevékenység végzése általános feltételeinek ellenőrzésére is, ide tartozik
- a nyitvatartási időre
- a vásárlók könyvére,
- a kereskedőre vonatkozó adatok feltüntetésére
vonatkozó szabályok betartásának ellenőrzése.
A fogyasztók egészségének fokozott védelme érdekében a hatóság ellenőrzi:
- dohányzásra kijelölt helyiség jelzéseit
- a dohánytermék forgalmazására, reklámozására vonatkozó előírások megtartását, valamint
- a fiatalkorúak dohány- és alkoholtermékkel történő kiszolgálását.
A felügyelőségek a nyár folyamán – társhatósági együttműködéssel – ellenőrzik a zenés-táncos szórakozóhelyeken azt, hogy
- a rendezvény szervezője vagy a zenés táncos rendezvénynek helyt adó építmény üzemeltetője rendelkezik-e a jegyző által kiadott engedéllyel,
- az egység rendelkezik-e a zenés, táncos rendezvény gyakoriságáról, megtartásának napjairól, kezdésének és befejezésének időpontjáról szóló nyilatkozattal, biztonsági tervvel (melyeket a kérelmezőnek a működési engedély iránti kérelemhez csatolnia kell) és tűzriadó tervvel, illetve
- ezek a zenés, táncos rendezvény helyszínén a vendégek számára látható, hozzáférhető helyen történő kerültek-e elhelyezésre, valamint hogy
- azokat az elektronikus tájékoztatásra szolgáló honlapon közzétették-e, illetve
a szervező, illetve a biztonsági személyzet tagja (a biztonsági terv alapján 10 főt elérő biztonsági személyzet esetén) a képzettségét igazoló okiratot vagy annak másolatát a zenés, táncos rendezvény ideje alatt magánál tartja-e és hatósági ellenőrzés esetén fel tudja-e mutatni.
A személytaxi-szolgáltatás szabályszerűségére vonatkozó ellenőrzések egyaránt kiterjednek pályaudvarok, repülőterek, buszpályaudvarok, főbb turisztikai látványosságok környéke, idegenforgalmi szempontból frekventált területek (pl. Balaton part), nagyobb kórházak, megyeszékhelyek belvárosi részére is. Lesznek ellenőrzések a (szabadtéri) szórakozóhelyek környékén és a városközpontokban is.
Az NFH ellenőrzi, hogy a szolgáltatást végző rendelkezik-e: taxiengedéllyel, személytaxi igazolvánnyal, az azonosító lapot és a díjtáblát megfelelően helyezte ki, az árszabás megfelel az önkormányzati rendeletben foglaltaknak.
A hatóság próbautazásokkal ellenőrzi:
- alkalmazza-e a sofőr a taxamétert;
- a taxamétert a díjtáblázatnak megfelelően állítja-e be az utazás megkezdésekor
- a taxaméter által jelzett alapdíj megfelel-e a díjtáblázatnak,
- nyugta-, illetve számlaadási kötelezettségét teljesíti-e.
Termékbiztonsággal kapcsolatos ellenőrzések:
A hatóság vizsgálja a kereskedelemben kapható napozó krémek, naptejek, napolajok és gélek forgalmazási körülményeit, címkézési követelményeit, fényáteresztő képességét.
A napvédő készítmények olyan fényszűrő anyagokat tartalmazó kozmetikai termékek, amelyek a napfény emberi bőrre ártalmas sugarait elnyelik, szétszórják vagy visszaverik, ezáltal védik a bőrt a káros hatásoktól.
Hatékonyan akadályozhatják a napsugárzás okozta korai bőröregedés kialakulását, védelmet nyújthatnak a bőr ellenálló képességének napfény hatására bekövetkező gyengülése ellen, csökkenthetik egyes bőrrák fajták kialakulásának veszélyét.
A készítmények fényáteresztő képességéből következtetni lehet azok védő hatásának mértékére, hatékonyságára.
A hatóság laboratóriumi körülmények között vizsgálja a gyanúra okot adó gyermekjátékokat, hogy azok a vonatkozó szabványok biztonságossági előírásainak megfelelnek-e.
A hatóság folyamatos jelenléte indokolt és eredményes is, ugyanis a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a NAV Dél–budapesti Vám és Pénzügyi Igazgatósága együttes fellépésének köszönhetően a közelmúltban meghiúsult közel 1000 darab veszélyes anyagot tartalmazó játék íj és játék pisztoly forgalomba hozatala. A vámhatóság riasztására reagálva a fogyasztóvédelmi hatóság a beérkező szállítmányból mintát vett, és a laboratóriumi vizsgálatok során megállapította, hogy azok a megengedett mértéket többszörösen meghaladó mennyiségben tartalmaznak súlyosan egészségkárosító anyagokat.