Megtévesztően tájékoztatott, 50 millió forintos bírságot kapott a Ryanair

Fogyasztóvédelem - 2015-12-15
A dinamikus valuta átváltási rendszerről hiányos, az átváltási árfolyamról pedig megtévesztő tájékoztatást nyújtott a Ryanair Ltd. (Ryanair) magyar nyelvű foglalási oldalán, ezért 50 millió forintos bírságot kapott.

  A GVH megállapította, hogy a Ryanair 2012 februárja és 2015 októbere között, a repülőjegyek foglalásakor - azokban az esetekben, ahol eltérő volt az indulási ország pénzneme a foglaláskor használt bankkártya pénznemétől - nem tájékoztatta megfelelően a fogyasztókat arról, hogy a Ryanair rendszere helyett választhatnák a saját bankjuk átváltását, átváltási árfolyamait. Csak a foglalási folyamat végén, a kártyaadatok megadását követően, alig észrevehetően hívta fel a foglalók figyelmét erre a tényre, és így alapbeállításként a Ryanair rendszere érvényesült - közölte a versenyhivatal.

    A GVH döntése értelmében a diszkont légitársaság megtévesztette a fogyasztókat, mert hamisan ígérte, hogy a Ryanair rendszerének választásával jobban járnak, mint saját banki átváltásaikkal.

    A bírság kiszabásakor a versenyhivatal a társaság - árfolyamváltással érintett - értékesítéséből származó magyarországi árbevételére alapozott. A GVH súlyosbító körülménynek ítélte, hogy a hosszabb időtartam miatt is a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érhette el, valamint azt, hogy a Ryanairt az elmúlt 5 évben két alkalommal már elmarasztalta a GVH tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatért.

    Enyhítő körülmény volt ugyanakkor, hogy a légitársaság számos intézkedéssel alátámasztotta együttműködési szándékát, valamint jelentősen módosított jogsértő magatartásán a GVH elvárásainak megfelelően. Szintén mérsékelte a bírságot, hogy a választás tényének és feltételeinek egyértelműsítésével a fogyasztók egy része számára kedvező is lehet a Ryanair rendszere a kiszámíthatósága miatt.