Az utazásokkal egybekötött termékbemutatókon értékesítő cégek tevékenységével folyamatosan problémák vannak. A médiában megjelent hírek arra ösztönöztek, hogy a Fogyasztóvédelmi bizottság napirendre tűzze a termékbemutatókkal kapcsolatos fogyasztóvédelmi problémákat és jogi szabályozást.
Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság 2008 óta évente átlagosan száz alkalommal ellenőrzi az érintett cégeket. Az esetek döntő többségében - 2008-ban 88, 2009-ben 84 százalékban - találtak szabálytalanságot.
2010. évtől pedig az APEH célkeresztjébe is bekerültek az ilyen típusú cégek. Az elmúlt időszakban tízből kilenc árubemutatót szervező cégnél talált a hatóság szabálytalanságokat. A cégek közül minden ötödik az APEH vizsgálatain is megbukott.
Ezek a cégek jelentős árengedménnyel, változatos termékekkel, szórakoztató programokkal csalogatják termékbemutatóikra a gyanútlanokat, hogy azután számla és garancia nélküli bóvlit sózzanak a nyakukba. A szerdai bizottsági ülésen megjelent a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság, a Nemzetgazdasági Minisztérium képviselője és a civil szervezetek.
Az elhangzottak alapján képviselőtársaimmal együtt ajánlást fogalmaztunk meg. Ez tartalmazza az ülésen elhangzott észrevételeket és javaslatokat. A bizottság a kormány számára megfontolásra ajánlja az üzleten kívül fogyasztóval kötött szerződésekről szóló kormányrendeletben foglalt szabályozás gyakorlati tapasztalatainak értékelését és a tapasztalatok fényében a fogyasztók védelmét szolgáló rendelkezéseinek további erősítését.
Megfontolásra javasoljuk az elállási jog gyakorlásának 8 munkanapról 14 napra történő emelését, valamint az elállási nyilatkozat kötelező tartalmi elemeinek meghatározását és egy szabványosított elállási nyilatkozat alkalmazását. Jogszabályban kell rögzíteni a termékbemutatóra hívó szórólapok kötelező tartalmi elemeit. Képviselőtársaimmal együtt fontosnak tartjuk a hatósági jogosítványok kiterjesztését és erősítését, a külföldi tapasztalatok és gyakorlatok átültetését. A termékbemutatók előtti bejelentési kötelezettség mellett kiemelném a folyamatos tájékoztatást, figyelemfelhívó kampányokat.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi bizottság elnöke