A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság hamarosan útnak indítja "fehér listáját", amelyen a fogyasztóvédelmi szempontból hibátlanul teljesítő cégek szerepelhetnek. A Világgazdaság Online utánajárt annak, pontosan mit lehet tudni a kezdeményezésről, egyúttal áttekintést ad hazai piacon fellelhető, fogyasztóvédelmi szempontból hasznos listákról.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) bejelentette, hogy márciustól elindítja a pozitív fogyasztóvédelmi listát. A „fehér listára” azok a cégek kerülhetnek fel, amelyek megfelelnek a fogyasztóvédelmi követelményeknek.
Ezen kívül az év végén vagy jövőre indulhat Fogyasztóbarát Embléma program, ezt az elismerést olyan vállalatok kaphatják meg, amelyek a kötelezően előírtnál is többet nyújtanak a vásárlóknak a fogyasztóvédelem terén. Hogy ez pontosan mit takar, azt egyelőre nem tudni, az viszont biztos, hogy a fehér listára akár önkéntes alapon is fel lehet majd kerülni – tájékoztatott az NFH szóvivője. Fülöp Zsuzsanna elmondta: azok a vállalkozások, amelyek pozitív minősítést szeretnének, jelentkezhetnek a Hatóságnál, az NFH munkatásai pedig harminc napon belül ellenőrzik őket, ha pedig mindent rendben találnak, az érintetteket feltüntetik a pozitív listán.
Az NFH egyébként nem hajt végre külön ellenőrzéseket a fehér lista indulása kapcsán, mindössze végrehajtja az éves tervét, aminek keretében többek között az árazás, a jótállás, a vásárlói panaszkezelés témakörben kontrollálja a vállalatokat. A pozitív listára kerülő cégek számíthatnak arra, hogy a szervezet utóvizsgálatok is végrehajt náluk, ha pedig panasz érkezik a rangsorolt cégekkel kapcsolatban, azt kiemelten vizsgálja. Az már biztos, hogy ha hibáznak, lekerülnek a fehér listáról a cégek, de hogy ez a büntetési időszak mennyi ideig tart és milyen szabálysértést tekintenek mérvadónak, az egyelőre szintén nem tudható.
Viszont az NFH szóvivője megerősítette, hogy hétvégenként elindítják a telefonos ügyeletet a Hatóságnál, így a fogyasztók szombat-vasárnap is kérhetnek tájékoztatást. Eljárást viszont így nem kezdeményezhetnek, a hivatalos panaszkezelési folyamathoz továbbra is írásos értesítésre van szükség. A munkát az NFH alkalmazottai végzik „vetésforgóban”, a hétvégi ügyelet Fülöp Zsuzsanna szerint nem jelent plusz költsége