A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének tudomására jutott, hogy az Erste Bank Hungary Nyrt. (Erste Bank) hitelegyeztető levelein a fogyasztók nem tudnak kiigazodni, nem kapnak teljes körű tájékoztatást a törlesztőrészletek alakulásáról.
A hitelegyeztető levelet több esetben az éves fordulónap előtt két nappal kapják meg a fogyasztók azzal, hogy két nap múlva már a levélben megállapított összeget fogja az Erste Bank leemelni a számlájukról.
Amennyiben a fogyasztók nem értenek egyet a törlesztőrészlet módosításával, az alábbi megpróbáltatás vár rájuk:
A hitelegyeztető levélen szereplő telefonszám az Erste Bank központi száma, ahol reklamálni nem lehet, azt tanácsolják, hogy azt a bankfiókot hívja fel a fogyasztó, ahol a hitelszerződést megkötötte. Az adott bankfiókban telefonon nem adnak információt, be kell menni személyesen. És ha ezek után a fogyasztó veszi a fáradságot és bemegy a bankfiókba, közlik vele, hogy ők érdemben nem tudnak válaszolni a feltett kérdésekre, mely válaszoknak benne kellene lennie tájékoztatásként a hitelegyeztető levélben, hanem forduljon írásban a fogyasztó az Erste Bank Központi Panaszkezeléséhez, ahonnan majd írásban megkapja a választ.
A hitelegyeztető levélen csak százalékosan szerepel a kamat és a kezelési költség éves mértéke. A törlesztőrészlet pedig egy összegben tartalmazza az ügyleti kamatot, kezelési költséget és a tőkét is. Annak ellenére, hogy az Erste Bank 2005 tavasza óta külön nevesítve és összegszerűsítve vonja le a fogyasztók számlájáról a tőketartozást, a kamatot és a kezelési költséget, így a fogyasztók számára követhetetlen, hogy az Erste Bank melyik összetevőt módosította.
Előfordult olyan helyzet, hogy a kezelési költség mértéke nem, míg a kamat éves mértéke 0,03 %-kal emelkedett, ami az adott hitel vonatkozásában havi kb. 360 Ft emelkedést jelentett volna, ennek ellenére a havi törlesztőrészlet 8.000 Ft-tal emelkedett a fogyasztó számára érthetetlen módon.
Másik esetben állami kamattámogatásos hitelnél a kamat mértéke nőtt évi 2,96 %-ról 3,96 %-ra, mint az utólagos reklamációból kapott levélből kiderült azért, mert az állami kamattámogatás mértéke csökkent. Ez azonban nem derült ki a hitelegyeztető levélből, azt úgy kellett kinyomozni.
Forrás: Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége