Újabb trükkök a vásárlók megkárosítására!

Fogyasztóvédelem - 2012-01-24

Hiába próbálnak a fogyasztók egyre tudatosabbá válni, a kereskedők újabb és újabb trükkökkel próbálják kijátszani, csorbítani a fogyasztók jogait, amikor minőségi kifogással visszavisznek egy terméket.

Lassan a karácsonyi vásárlásokat követően, nem csak a nem tetsző termékeket viszik vissza a fogyasztók, hanem a meghibásodott termékeket is, azonban a legkülönfélébb megoldási javaslattal állnak elő a kereskedők, gátolva, megakadályozva a fogyasztók jogszabályban lefektetett jogainak érvényesítését.

Először is tudnunk kell, hogy amennyiben észleljük egy termék minőségi hibáját, azt haladéktalanul jeleznünk kell a kereskedőnek, a forgalmazónak, tehát akitől a terméket megvásároltuk, és a kereskedőnek jegyzőkönyvet kell felvennie a panaszunkról. Nem küldhet el minket a kereskedő, hogy csak a szervizhez fordulhatunk, hiszen ezt mi fogyasztók dönthetjük el, hogy javítási igényünkkel közvetlenül a szervizt keressük meg, vagy a kereskedőre bízzuk a termék javíttatását.

 

A Polgári Törvénykönyvről szóló 1954. évi IV. törvény szerint hibás teljesítés esetén a fogyasztó elsősorban - választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kereskedőnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne.  Ha sem kijavításra, sem kicserélésre nincs joga, vagy ha azt a kereskedő nem vállalta, akkor a fogyasztó megfelelő árleszállítást igényelhet vagy elállhat a szerződéstől, ez esetben a teljes vételár visszajár a részére.

 

Ehhez képest a kereskedők egy része minőségi hiba esetén is levon valamennyi százalékot a vételárból és csak a csökkentett összeget hajlandó visszafizetni. Másik része a sokadik javítást követően sem hajlandó

kicserélni a terméket, vagy visszaadni a vételárat.

 

Legújabb esetekben pedig az akciósan vásárolt termékek esetén, hiába van még az árukészleten a termék és a fogyasztó szeretné is a cserét kérni, ennek ellenére a vételárat adja vissza a kereskedő, mert ő így „ússza meg” legolcsóbban az ügyet. A fogyasztó előtt pedig nincs más lehetőség, mint ugyanazt a terméket 20-50%-kal drágábban megvásárolni, mert hiszen szüksége van rá.

 

Ki kell emelni azt a tényt, hogy a levásárlásnak nincs semmilyen jogszabályi alapja, nem lehet sem a fogyasztót arra kötelezni, hogy levásárolja a vételárat ahelyett, hogy visszakapná az összeget, sem a

kereskedőt arra kötelezni, hogy engedje a levásárlást, ha pedig tudná, cserélni a terméket.

 

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége azt tanácsolja, hogy amennyiben nem sikerül rendezni a vitás ügyet a kereskedővel, akkor a fogyasztók forduljanak a lakóhelyük szerint illetékes Békéltető Testülethez, mely a gyors és ingyenes eljárás lehetőségét kínálva nagyban hozzájárulhat a jogvita megoldásához. Ehhez a www.feosz.hu oldalon minden segítséget megtalálnak a fogyasztók, így többek között a kérelem nyomtatványt is.