Nem ellentétes az európai uniós jogszabályokkal az, ha az eladók vagy szolgáltatók és a fogyasztók között kötött szerződések alkalmazásakor figyelmen kívül hagyják azokat a feltételeket, amelyeket bírósági eljárás során tisztességtelennek találnak és semmisnek minősítenek.
Egyebek között erre az álláspontra helyezkedett az Európai Bíróság egyik vezető jogásza, úgynevezett főtanácsnoka egy magyar ügyben kedden nyilvánosságra hozott állásfoglalásában.
A főtanácsnoki vélemény nem köti az uniós joganyaghoz vagy intézményekhez kapcsolódó ügyekben ítélkező bíróságot. Az ügy tárgyalása még csak most kezdődik, az ítélet kihirdetésére később kerül sor. Az ítélet ugyanakkor az eddigi tapasztalatok szerint többnyire egybevág a főtanácsnok véleményével.
A most szóban forgó eljárás alapja az a jogvita, amely az Invitel távközlési cég és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság között zajlik a Pest Megyei Bíróságon. A magyar jog felhatalmazza a hatóságot arra, hogy fellépjen azon gazdasági szereplőkkel szemben, akiknek a jogszabályba ütköző tevékenysége a fogyasztók széles körét érinti, vagy jelentős hátrányt okoz, és a hatóság e hatáskörével élve pert indított az Invitel ellen a fogyasztóvédelmi szabályok állítólagos megsértése miatt. Olyan szerződéses feltételekről van szó, amelyeket Magyarországon több szolgáltató gyakorlatként alkalmaz: a fogyasztóknak a szerződésben előre meg nem határozott díjakat és költségeket számítanak fel, mint például ügyintézési díj, kezelési költség, postai befizetési díj.
Verica Trstenjak főtanácsnok álláspontja szerint egy-egy szerződési feltétel tisztességtelen jellegét vitás esetben a nemzeti bíróságnak kell megítélnie. Az uniós irányelvvel mindazonáltal nem ellentétes az a nemzeti szabályozás, amely az ilyennek talált feltételek semmisségét írja elő.
Szintén megengedhető az a szabályozás, amely az eljárásban részt nem vevő fogyasztó részére is biztosítja a tisztességtelennek bizonyult feltételek miatt keletkezett költségek visszatérítése iránti igényt - derül ki az állásfoglalásból.